Molslinjen-varustamolle rakennettu 158-metrinen matkustaja-autolautta on Rauma Marine Construction:in ensimmäinen uudisrakennuslaiva ja rakennettu kokonaan Raumalla. Sen työllistämisvaikutus on ollut arviolta tuhat henkilötyövuotta. Alus, M/S Hammershus, on luovutettu tanskalaisyhtiölle ja syksyllä 2018 se aloitti liikennöinnin Tanskassa. Nor-Maali Oy valittiin maalintoimittajaksi tähän vaativaan projektiin koska asiakkaalla oli vahva luottamus Nor-Maali Oy:n toimitusvarmuuteen, tekniseen tukeen ja laadukkaisiin tuotteisiin. Nor-Maali Oy on ollut mukana raumalaisessa laivanrakennuksessa 90-luvulta asti. RMC perustettiin kotimaisin voimin vuonna 2014 jatkamaan jo 1600 luvulla alkanutta raumalaista laivanrakennusperinnettä. RMC:n vahvimpia osaamisalueita ovat jäänmurtajat, autolautat sekä puolustusvoimien alukset. RMC on myös teräsrakentamisen erikoisosaaja josta esimerkkinä tekosaari ja kelluvat luksushuvilat Yhdistyneisiin arabiemiirikuntiin. RMC työllistää suoraan 110 henkilöä ja koko verkosto on satoja työntekijöitä Rauman telakka-alueella.
Laivan maalaustyön hoiti Ermail Oy. Ermail Oy on tehnyt laadukasta pintakäsittelyä suomalaisessa teollisuudessa jo yli neljännesvuosisadan ajan. Heillä on referenssejä mm. laivanrakennuksesta, potkurilaitteista, rampeista ja laiturirakenteista. Yhteistyö tässä projektissa sujui erinomaisesti molemmin puolin.
Ermailin toimitusjohtaja Jussi Seikkula totesi useaan otteeseen projektin aikana, että se on yksi murhe pois itseltä, kun voi luottaa siihen, että maalit tulevat suunnitellusti ajallaan ja usein aikaisemminkin. Laadukkaat materiaalit yhdessä oikein tehdyn työn kanssa takaavat loppuasiakkaalle erittäin pitkäkestoisen tuotteen joka on helppoa pitää kunnossa.
Jotaprime 500 on tuote, joka soveltuu uudis- ja korjausrakentamiseen. Tuotteen keskeisimmät edut ovat nopea maalaussykli, hyvä pakkaskovettuminen ja helppo maalattavuus. Yksi kovettaja kaikkiin vuodenaikoihin on iso etu ja suhteellisen korkea kuiva-aine vähentää VOC päästöjä. Jotaprime 500 voidaan käyttää lähes kaikissa kohteissa uudisrakennuslaivoissa.
Hardtop XPF on erittäin laadukas polyuretaani pintamaali. Tämän tuotteen etuina on korkea kuiva-aine, hyvä kovettuminen pakkasessa aina -10 C asti. Ruiskutusominaisuudet ovat myös erinomaiset optimoidun reologian johdosta. Laivan omistajan näkökulmasta tärkeät värin- ja kiillon säilyvyydet ovat myös kunnossa. RMC:ltä todettiin tuotteita valittaessa, että maalauksia pitää pystyä suorittamaan myös talviaikaan jolloin nämä tuotteet osoittivat toimivuutensa.
Erikoistuotteista voitaneen mainita huippuluokan kemikaalinkestävä liuotinvapaa tuote Tankguard SF harmaa- ja mustavesitankkeihin. Tuote soveltuu pinnoitteeksi niin laivateollisuuteen kuin offshore ja maapuolen koviin kemikaalirasituksiin kuten kemikaalitankit, jätevedet, harmaa-ja mustavesi, prosessivedet ja porauslietteen säiliöt. Erityisen hyvin soveltuva raakaöljytankkeihin jopa +140 °C lämpötiloissa. Tuote on maalattavissa tavanomaisella korkeapaineruiskulla erittäin helposti, mikä edesauttaa laadukkaan lopputuloksen saamista. Tuotteessa ei ole liuotinta, joten lopputulokseen ei tule kutistumaa eivätkä liuottimet jää kalvoon.
Samaan aikaan Molslinjen projektin kanssa RMC hoiti myös Suomen Ympäristökeskusen tutkimuslaivan Arandan modernisoinnin. Tässäkin projektissa Nor-Maali Oy oli mukana maalitoimituksissa. Nor-Maali Oy on myös toimittanut aikaisemmin huoltomaaleja Arandaan.
Kuva: Rauma Marine Constructions
Kuva: Rauma Marine Constructions