Teksti julkaistu 01.06.2018
Laivamaaliosastomme asiakkaalla Finnlinesillä on käynnissä 70 miljoonan euron energiatehokkuus ja päästövähennys –ohjelma. Ohjelmassa pidennetään neljää Breeze-sarjan roro-alusta kahden uuden aluksen rakentamisen sijaan, vähentäen näin päästöjä ja lisäten energiatehokkuutta. Maalien toimittajaksi projektiin valittiin Nor-Maali Oy / Jotun.
Pidennysprojekti on täydessä vauhdissa Remontowa Shipyardissa Gdanskissa, Puolassa. Ensimmäinen pidennys tehtiin M/S Finntideen, lisäten 30 % tilaa alukseen. Alus toimitettiin alun perin Jinling Shipyardista vuonna 2012 ja sitä pidennettiin Remontowassa 30 metrin verran 2017 joulukuussa. Tämä käytännössä tarkoittaa arviolta yhden kilometrin mittaista tilaa rekoille, vähentäen energiankulutusta yhtä kuljetusta kohden.
Finnlines on yksi johtavista kuljetusyrityksistä Itämeren ja Pohjanmeren roro- ja matkustajaliikenteessä.
Remontowassa on onnistuneesti pinnoitettu jo kolme roro-alusta, M/S Finntide, M/S Finnwave sekä M/S Finnsky Nor-Maali Oy:n / Jotunin korkealaatuisilla maalausjärjestelmillä. Neljäs saman luokan alus, M/S Finnsun on vielä työn alla.
”Nor-Maali Oy / Jotun valittiin toimittajaksi pitkäaikaisen yhteistyön, luotettavien toimitusaikojen, omistautuneen teknisen tuen sekä tuotteiden todistetusti hyvän suorituskyvyn tuloksena” kommentoi Finnlinesin Projektipäällikkö Juha Ahia.
Jotacote Universal, nimensä mukaisesti monikäyttöinen pohjamaali huoltomaalaukseen ja uudisrakennukseen, kun haetaan pitkäkestoista suojausta ulkopinnoille sekä tankkeihin.
Maalia toimitettiin yhtä alusta (Finntide) varten n. 26 620 litraa.
Marathon IQ2, uuden sukupolven jääluokiteltu liuotinvapaa epoksi. Tuote seuraa Jotunin perinnettä lähtien perustamisvuodesta 1926, valmistaa ja toimittaa maaleja arktisissa vesistöissä toimiville aluksille. Lloyds Register on myöntänyt maalille hankaus- ja jäänkestävyyssertifikaatin. Maalin pääominaisuuksina ovat todella alhainen kitka ja sileys jäätä vasten, yhdistettynä erittäin korkeaan iskun- ja kulutuksenkestävyyteen.
Maalia toimitettiin yhtä alusta (Finntide) varten n. 1 190 litraa.