Heurekan kevyen liikenteen silta korjausmaalattiin Nor-Maalin SILKO-maalausjärjestelmällä

26/9/2023

Korroosiotyö Korkal on korjausmaalannut Vantaan Tikkurilassa sijaitsevan Heurekan kevyen liikenteen sillan Nor-Maalin SILKO-maalisysteemillä LIVI B.2+ Normastic 405 – Normastic 405 – Normadur 65 HS.

Korroosiotyö Korkal Oy

Vuonna 1992 perustettu Korroosiotyö Korkal on porilainen yritys, jonka toimiala on pintakäsittely ja maalaus. Yrityksessä on 12 työntekijää ja toimitusjohtajana toimii Kalevi Kallionkieli.

Korroosiotyö Korkal tarjoaa palveluitaan mm. infrastruktuurin, petrokemian ja huoltomaalauksen aloilta. Yritys tekee projektiluontoisia maalauksia paikan päällä kohteissa sekä asiakkaiden tiloissa. Tyypillisiä maalauskohteita ovat sillat, säiliöt sekä kunnossapitomaalaus tehdastiloissa.

Korroosiotyö Korkal on perustettu vuonna 1992, mutta toimitusjohtaja Kalevi Kallionkieli on toiminut alalla huomattavasti kauemmin. Hänellä on pitkä kokemus projektimaalauksista Suomessa.

Heurekan silta korjausmaalattiin Nor-Maalin SILKO-maalausjärjestelmällä

Silta huputettuna maalauksen aikana.

Heurekan kevyen liikenteen silta

Vantaan Tikkurilassa sijaitseva Heurekan kevyen liikenteen silta kulkee Tikkurilantieltä Keravanjoen yli Heurekaan. Silta on tyypiltään vinoköysisilta ja se valmistui vuonna 1989.

Korroosiotyö Korkal huoltomaalasi Heurekan kevyen liikenteen sillan kesän 2023 aikana osana sillan laajempaa kunnostustyötä. Sillan valaistus sekä osia sillan rakenteista uusitaan. Sillan värähtelyä vähennetään asentamalla vaimentimia. Koko remontin olisi tarkoitus valmistua joulukuussa 2023.

Silta maalattiin kunnostustyön aikana osittain. Maalausjärjestelmänä projektissa oli Nor-Maalin LIVI B2+ -systeemi Normastic 405Normastic 405Normadur 65 HS, yht. 310 µm DFT.

Heurekan silta korjausmaalattiin Nor-Maalin SILKO-maalausjärjestelmällä

Normastic 405 ja Normadur 65 HS maalipintoja.

SILKO-maalausjärjestelmät uudis- ja uusintamaalaukseen

SILKO 3.351 Uudis- ja uusintamaalauksen maalausjärjestelmät on ryhmitelty standardin SFS-EN ISO 12944-2 mukaisten ympäristön rasitusluokkien (C3 / C5 / Im1 – Im3) mukaan. Siltojen uudis- ja uusintamaalauksissa kestävyysvaatimus (SFS-EN ISO 12944-1) on luokka VH (very high, yli 25 vuotta).

Väylävirasto käyttää maalausjärjestelmien merkintään omia LIVI-alkuisia tunnuksia ja järjestelmät on ryhmitelty kolmeen eri ryhmään: LIVI A, LIVI B ja LIVI C. Ryhmässä LIVI A ovat maalausjärjestelmät, joissa käytetään sinkkipohjaisia pohjamaaleja. Näitä maalausjärjestelmiä käytetään ensisijaisesti uusien siltojen maalauksessa. Ryhmässä LIVI B ovat muut kuin sinkkipohjaiset maalausjärjestelmät. Näitä maalausjärjestelmiä käytetään ensisijaisesti korjauskohteissa ja muissa erikoiskohteissa. Ryhmästä LIVI C löytyvät kuuma- ja ruiskusinkityille pinnoille käytettävät maalausjärjestelmät.

Väyläviraston kohteissa saa käyttää ainoastaan Väyläviraston käyttöönsä soveltuvaksi arvioimia maalausjärjestelmiä SILKO 3.351-ohjeen mukaisesti. Väylävirasto ylläpitää erillistä luetteloa, joka sisältää maalivalmistajien maalausjärjestelmät, jotka Väylävirasto on arvioinut käyttöön soveltuviksi. Nor-Maalin SILKO-maalijärjestelmät löydät täältä.

Heurekan silta korjausmaalattiin Nor-Maalin SILKO-maalausjärjestelmällä

Heurekan silta korjausmaalattiin Nor-Maalin SILKO-maalausjärjestelmällä.

Nor-Maalin Normafine 40 HS – Luotettava valinta kylmeneviin olosuhteisiin

30/10/2024 Syksyn viilenevien säiden ja talven lähestyessä on hyvä muistuttaa mieliin, mitkä maalit soveltuvat parhaiten teollisuusmaalaukseen kylmissä olosuhteissa. Kylmässä maalaaminen tuo mukanaan haasteita ja usein myös lisää kustannuksia, mutta oikealla tuotevalinnalla voidaan saavuttaa merkittäviä säästöjä ilman, että laadusta joudutaan tinkimään. Maalin kuivumislämpötila ja maalaussysteemin kerroslukumäärä vaikuttavat suoraan prosessin kustannustehokkuuteen. Tässä yhteydessä Nor-Maalin Normafine 40 HS on erinomainen vaihtoehto – korkeakuiva-ainepitoinen polyuretaanimaali, joka kuivuu myös alhaisissa lämpötiloissa ja toimii kertamaalina.

Tehokkaampaa teollisuusmaalausta Nor-Maalin puolikiiltävillä Normathane 50 FD ja Norecryl 50 -maaleilla

27/9/2024 Esittelyssä kaksi Nor-Maalin tuotevalikoimaan kuuluvaa laadukasta ratkaisua, jotka parantavat maalausprosessisi suorituskykyä ja tarjoavat pitkäkestoista suojaa maalauskohteille: Normathane 50 FD ja Norecryl 50. Nämä puolikiiltävät maalit soveltuvat monenlaisiin käyttökohteisiin – teräsrakenteille sekä tuotemaalaukseen, sisä- ja ulkotiloihin. Kummallakin maalilla on omat erikoisominaisuutensa.

Työntekijäesittelyssä Oü Nor-Maalin Aleksandr Radtsenko

16/9/2024 Aleksandr Radtsenko työskentelee Oü Nor-Maalissa myyntipäällikkönä alueenaan Itä-Viro sekä osa Tallinnan alueesta. Osana Oü Nor-Maalin myyntitiimiä hän tarjoaa asiakkaillemme asiantuntevaa ja luotettavaa palvelua.

Nor-Maalin toimittamat korroosionestomaalit suojaavat Mein Schiff 7 loistoristeilijän teräsosia

10/7/2024 Meyer Turun rakentama loistoristeilijä Mein Schiff 7 valmistui kesäkuun alussa. Aluksen teräspinnat suojattiin Nor-Maali Oy:n toimittamilla Jotunin korkealaatuisilla korroosionestomaaleilla, joista käytössä olivat mm. Jotamastic 90, Jotacote Universal N10 sekä Hardtop AX.

Nor-Maali on mukana Keskuskauppakamarin Ilmasto-ohjelmassa – hiilijalanjälki laskettu

10/7/2024 Nor-Maali on mukana Keskuskauppakamarin Ilmasto-ohjelmassa, joka käynnistyi tammikuussa 2024. Nor-Maali on yksi 218 yrityksestä, jotka valittiin mukaan ohjelmaan. Nor-Maalin hiilijalanjälki scope 1&2 osalta on laskettu.