14/2/2023
M/S Silja Serenade huoltomaalattiin Jotunin maaleilla tammikuun puolen välin jälkeen. Kuivatelakointina tehty huolto kesti reilut kaksi viikkoa, jonka aikana mm. aluksen pohja, sivut ja osa tankeista maalattiin. Vallitseva sää asetti omat rajoituksensa ulkona tehdylle telakoinnille.
M/S Silja Serenade on virolaisen Tallink Gruppin omistama risteilyalus, joka liikennöi Silja Line -brändillä Helsinki-Maarianhamina-Tukholma -reitillä. Alus rakennettiin vuonna 1990 Masa-Yards Turun telakalla. Alukseen mahtuu 2852 matkustajaa sekä 450 autoa.
M/S Silja Serenade huoltomaalattiin Turun korjaustelakalla tammikuun puolen välin jälkeen. Telakointi kesti 16 päivää, jonka aikana mm. aluksen pohja, sivut sekä osa tankeista esikäsiteltiin ja maalattiin. Huoltomaalaus suoritettiin Nor-Maalin toimittamilla Jotunin tuotteilla.
Ulkona tehtävä telakointi eroaa huomattavasti uudisrakentamisesta, jossa suuri osa maalauksesta tehdään lohkovaiheessa sisätiloissa ja myös allasvaiheessa käytetään katoksia ja lämmitystä. Ulkotelakoinneissa joudutaan seuraamaan todella tarkasti säätiedotusta ja reagoimaan nopeasti lämpötilan ja kosteuden muutoksiin. Ympäristöolosuhteet sanelevat korjausaikataulun ja laajuuden. Pahimmassa tapauksessa etukäteen suunniteltuja töitä joudutaan perumaan.
Silja Serenaden telakoinnin aikana ympäristöolosuhteet olivat melko haastavat. Ilman lämpötila vaihteli -2 °C ja +3 °C asteen välillä. Silja Serenade oli huollon ajan taivasalla ilman katosta. Suuremmilta sateilta vältyttiin, mutta pelkästään jo kylmä lämpötila sekä mereltä käynyt tuuli loivat haastavat olosuhteet huoltomaalaukselle.
Sisätilojen maalaukset oli helpompi suorittaa, mutta myös osassa niistä teräksen lämpötila oli hyvin alhainen (+7- +8 °C), koska tilat saattoivat sijaita laivan ulkoreunaa vasten. Biotankkien maalauksissa käytettiin lämmittimiä, mutta esimerkiksi painolastitankkeja ei lämmitetty maalauksen aikana. Niissä vallitsi käytännössä samanlaiset olosuhteet kuin laivan ulkopuolellakin.
Ennen maalausta maalattavat alueet korkeapainepestiin (n. 300 bar) veteen liukenevien suolojen ja muiden epäpuhtauksien poistamiseksi. Tällä kerralla vesipesu oli mahdollista, koska kyseisellä hetkellä ilman lämpötila oli plussan puolella. Jos lämpötila olisi ollut alle 0 °C asteen, olisi vesipesu jäänyt tekemättä.
Vesipesun jälkeen vaurioituneet alueet raesuihkupuhdistettiin asteeseen Sa 2½. Lisäksi suihkupuhdistettujen alueiden reunat loivennettiin ja karhennettiin aluetta hieman laajemmin, jotta voitiin varmistua, että vanhan ja uuden maalin rajapintaan saatiin mahdollisimman hyvä korroosiosuoja.
Silja Serenaden pohja ja kyljet huoltomaalattiin Jotacote Universal N10 ja Hardtop AX tuotteilla. Pohjan maalaus tehtiin paikkamaalauksena eli vain vaurioituneet alueet käsiteltiin. Esikäsittelyn jälkeen niihin maalattiin kaksi kerrosta Jotacote Universal N10 epoksimaalia. Boottop maalattiin kokonaan. Epoksilla tehtyjen korjausmaalausten lisäksi laidoitus maalattiin kokonaan Hardtop AX polyuretaanipintamaalilla. Ennen pintamaalausta kyljet pestiin epäpuhtauksien poistamiseksi.
Maalaus jouduttiin tekemään todella nopealla syklillä, joten korjausmaaliksi valittiin tuote, joka toimii kylmässä ja jonka voi ylimaalata nopeasti. Ensisijainen valinta tällaisiin olosuhteisiin oli Jotacote Universal N10, jota voidaan käyttää jopa -10 °C asteessa. Tuotteen pystyi ylimaalaamaan vallitsevissa olosuhteissa jo 15 tunnin kuluttua. Tämä sopi aikatauluun, jossa päällemaalaus piti pystyä suorittamaan seuraavana päivänä edellisestä maalikerroksesta. Jotacote Universal N10:n nopea kovettuminen ja kovettumisen jatkuminen vedessä mahdollistivat laivan nopean vesillelaskun. Tästä oli hyötyä kylmässä säässä.
Lyhyt ylimaalausväliaika ja kylmä sää toivat omat haasteensa myös maalikalvon mittaamiseen. Kaikissa tapauksissa kalvonpaksuuksia ei pystytty mittaamaan vaan kalvonpaksuus piti arvioida märkäkamman sekä maalimenekin mukaan.
Jotacote Universal N10 on polyamiinikovetteinen epoksimaali. Tuote on nopeasti kuivuva, kulutusta kestävä, korkeakuiva-ainepitoinen paksukalvomaali. Maali on monikäyttöinen yleismaali ympärivuotiseen käyttöön uudisrakenne- sekä korjausmaalauskohteissa, joissa on tärkeää, että pinnat kuivuvat nopeasti käsittelykelpoisiksi. Voidaan käyttää, kun pinnan lämpötila on alle nolla astetta.
Tuote soveltuu ulko- ja sisätiloihin, kuten rungon ulkopuoleen, kansirakenteisiin, kansiin, lastiruumiin sekä painolastivesitankkeihin. Tuote on erittäin joustava, joka tekee siitä erityisen hyvin soveltuvan lämpötilavaihteluihin, joita tapahtuu raakaöljy-, kemikaali- ja säiliötankkereissa. Ristiintestattu PSPC:n mukaisesti useiden erilaisten konepajapohjamaalien kanssa.
Hardtop AX on alifaattinen akryylipolyuretaanimaali. Tuotteen pinta on kiiltävä ja kiillon säilyvyys erittäin hyvä, joten se soveltuu hyvin pintamaaliksi laidoituksiin, kansille ja kansirakenteille. Tuote kestää hyvin kemikaaleja. Hardtop AX on myös helposti levitettävä tuote, joka on tärkeää näin vaativassa kohteessa.
Kuivatelakointi tehtiin Naantalissa Turun korjaustelakalla. Turun Korjaustelakka Oy (Turku Repair Yard Ltd) on vuonna 1989 perustettu Pohjois-Euroopan suurin kuivatelakka. Telakka työllistää noin 100 työntekijää ja lisäksi 250–300 alihankkijaa. Telakka korjataan muun muassa autolauttoja ja säiliöaluksia, mutta myös pienempiä kalastus- ja sota-aluksia. Korjausten lisäksi Turun Korjaustelakan toimenkuvaan kuuluu alusten muuttaminen, kuten pidennykset ja maalaukset.
Kuivatelakka on 265 m pitkä, 70 m leveä ja 7,9 m syvä. Telakalla on myös uiva telakka, jonka pituus on 101 m, leveys 21,6 m ja syvyys 6 m. Turun Korjaustelakka siirtyi virolaisen BLRT Groupin haltuun vuonna 2007.
Kantavuus: 58 376 DWT
Pituus: 203,03 m
Leveys: 31,93 m
Kansia: 13
Matkustajia: 2 852
Jääluokka: 1 A Super
Nopeus: 23 solmua
Lue lisää: Tallinkin MyStar maalattiin Nor-Maalin toimittamilla maaleilla