3/2/2022
Helsinki Shipyard luovutti joulukuussa asiakkaalleen Swan Hellenic -varustamolle SH Minerva expedition-risteilyaluksen. Alus tulee liikennöimään kaikilla mantereilla erikoistuen napa-alueille. Teräspintojen maalit alukseen toimitti Nor-Maali Oy yhdessä Jotunin kanssa. Käytössä olleita tuotteita olivat mm. Marathon IQ2, SeaQuantum Classic S ja Tankguard DW.
SH Minerva on ensimmäinen Helsinki Shipyardilla rakennetuista Vega-luokan aluksista. Aluksen on tilannut Swan Hellenic -varustamo.
Swan Hellenicin tilaamat risteilyalukset rakentaa Helsinki Shipyard, joka on erikoistunut vaativaan meriteknologiaan ja laivanrakennukseen. Helsinki Shipyardilla on pitkät perinteet jäänmurtajien rakentamisesta. Telakka on rakentanut useita erikoisaluksia arktisiin olosuhteisiin.
SH Minerva on ensimmäinen kolmesta Swan Hellenicin tilaamasta expedition-risteilyaluksen sarjasta. Seuraava luksusristeilijä SH Vega on tarkoitus toimittaa asiakkaalle keväällä 2022. Sarjan kolmas alus on hiukan suurempi kuin kaksi ensimmäistä ja se on tarkoitus toimittaa syksyllä 2022.
Swan Hellenic käynnistettiin uudelleen heinäkuussa 2020 jatkamaan sitä Expedition-risteilyjen henkeä, jonka edelläkävijä yritys oli jo 1950-luvulla. Nojautuen brittiläisille juurilleen, uuden yhtiön globaali näkemys on tarjota vieraille mahdollisuus ´nähdä mitä muut eivät näe´.
Swan Hellenicin Expedition-risteilytarkoituksiin rakennetuissa laivoissa on elegantti skandinaavinen sisustus, laajat ulkotilat ja erityiset Expedition-tilat. Kaksi uutta viiden tähden, PC 5 -jääluokan Expedition-risteilyalusta, joulukuussa 2021 luovutettu SH Minerva ja toukokuussa 2022 valmistuva SH Vega, majoittavat kumpikin 152 vierasta. Aluksissa on 76 tilavaa hyttiä ja sviittiä, joista suurimmassa osassa on iso parveke. Alkuvuodesta 2023 luovutetaan isompi PC 6 -jääluokan alus. Aluksessa on 96 ylellistä hyttiä ja sviittiä 192 vieraalle. Kaikissa kolmessa laivassa on 3 ruokailualuetta – ravintola Swan, Club Lounge ja Pool Bar & Grill, ja ne on rakennettu SOLAS Safe Return to Port -vaatimusten mukaisesti.
Risteilyillä tarjotaan matkustajille korkeatasoista henkilökohtaista palvelua. Tämän toteuttamiseksi miehistöjen henkilöstön lukumäärä on lähes yhtä suuri kuin matkustajien. Kaikilla risteilyillä on myös Expedition-tiimit: asiantuntijaoppaat, puhujat ja luennoitsijat. Aluksien risteilyreitit painottuvat korkeille leveysaseteille.
Swan Hellenicin pääkonttori sijaitsee Kyproksella ja toimistot sillä on Lontoossa, Düsseldorfissa, Monacossa, Fort Lauderdalessa (Pohjois-Amerikan markkinat) ja Hongkongissa (Kiinan ja Kaakkois-Aasian markkinat). Yrityskumppanit palvelevat Intian, Japanin, Australian ja Uuden-Seelannin, Skandinavian sekä Islannin markkinoita. Swan Hellenic tukee matkailukauppaa ja tekee yhteistyötä paikallisten asiantuntijakumppaneiden kanssa tarjotakseen asiakkailleen asiantuntevaa henkilökohtaista palvelua maailmanlaajuisesti.
SH Minervaan valittiin päätuotteiksi Jotamastic 90, Hardtop XPF, Marathon IQ2, SeaQuantum Classic S ja Tankguard DW. Jotamastic 90:tä käytettiin useilla alueilla aluksessa yhdessä Hardtop XPF:n kanssa. Vedenalainen runko maalattiin Marathon IQ2:lla ja SeaQuantum Classic S:llä ja Tankguard DW:tä käytettiin makeavesitankeissa.
Jotamastic 90:tä käytettiin aluksella useilla alueilla, kuten ulkosivuilla ja kansirakenteissa. Hardtop XPF:ää käytettiin pintamaalina näillä alueilla. Lue lisää Jotamastic 90:stä täältä ja Hardtop XPF:stä täältä.
Marathon IQ2 on kehitetty jäänmurtajille ja jäissä kulkeville aluksille ja se on hyväksytty jäänkestäväksi pinnoitteeksi meriliikenteessä käytettäviin aluksiin. Marathon IQ2:ssa yhdistyvät markkinoiden alhaisin jääkitka sekä äärimmäinen iskun- ja kulutuksenkestävyys. Se on helppokäyttöinen sekä ympäristöystävällinen ja käyttäjäturvallisempi tuote. Marathon IQ2 ei sisällä fenolia tai liuottimia. Tuote on myös helppokäyttöinen, se on ruiskutettavissa tavallisella korkeapaineruiskulla. Marathon IQ2 suojaa SH Minervaa, jos alus joutuu jäihin. Lue lisää Marathon IQ2:sta täältä.
SeaQuantum Classic S on silyyliakrylaatti-sideaineeseen ja hydrolyysireaktioon perustuva antifoulingmaali. Se antaa erinomaisen suojan kasvuston tarttumista vastaan ja vertaansa vailla olevan laivan vedenalaisen rungon toimivuuden säilymisen. Tämä saavutetaan hyvin ennustettavan ja vakaan itsestään kiillottuvuuden ansiosta, mikä vähentää pohjan kunnon heikkenemistä, kitkaa sekä nopeuden vähenemistä. Tuotetta voidaan maalata alle nolla-asteiselle pinnalle.
Koska yksi laivan suunnittelun painopisteistä oli ympäristön huomioiminen, oli luonnollista valita paras mahdollinen ratkaisu vedenalaisen pohjan kasvustonestoon. Kasvustonestolla on olennainen merkitys laivan polttoainekulutukseen ja siten ilman saastumiseen. SeaQuantum Classic S:llä aluksen nopeushäviö on ainoastaan 2,5 %, kun markkinoilla olevilla tuotteilla keskiarvo on 5,9 %.
Tankguard DW on liuotinvapaa juomavesitankkimaali. Tankguard DW on hyväksytty standardin NSF/ANSI 61-2014a mukaisesti (Standard for Drinking Water System Components – Health Effects) ja standardin BS 6920-1:2000 mukaisesti (juomaveden kanssa kosketuksissa olevat tuotteet). Tuotteella on lisäksi Norwegian Institute of Public Healthin hyväksyntä: tuotetta voidaan käyttää kosketuksissa juomaveden kanssa. Se täyttää myös Yhdysvaltain liittovaltion lääkeviraston vaatimukset, FDA Title 21, Part 175.300: hyväksytty käytettäväksi kuivien elintarvikkeiden kanssa, sekä ANSI/AWWA standardin C210-07 vaatimukset: soveltuu vesiputkistoille.
https://helsinkishipyard.fi
https://www.swanhellenic.com/
https://navigatormagazine.fi/uutiset/sh-minerva-laskettiin-vesille-helsingissa/
https://venelehti.fi/kuukauden-vene-sh-minerva-stadista-napavesille/