Nor-Maalin toimittamat korroosionestomaalit suojaavat Mein Schiff 7 loistoristeilijän teräsosia

10/7/2024

Meyer Turun rakentama loistoristeilijä Mein Schiff 7 valmistui kesäkuun alussa. Aluksen teräspinnat suojattiin Nor-Maali Oy:n toimittamilla Jotunin korkealaatuisilla korroosionestomaaleilla, joista käytössä olivat mm. Jotamastic 90, Jotacote Universal N10 sekä Hardtop AX.

Meyer Turku luovutti Mein Schiff 7 aluksen Saksassa toimivalle TUI Cruises risteily-yhtiölle kesäkuun 10. päivä. Liikennöinnin saman tien aloittanut alus tulee seilaamaan Pohjanmerellä, Itämerellä sekä pohjoisella Atlantilla. Kaikki tällä hetkellä käytössä olevat Mein Schiff alukset (7 kpl) on rakennettu Turussa, joista uusimman sanotaan olevan Mein Schiff -sarjan viimeinen.

Aluksen rakentaminen alkoi kesäkuussa kaksi vuotta sitten. Laiva on 316 metriä pitkä ja 35,8 metriä leveä ja sen matkustajakapasiteetti on 2894 matkustajaa. Alus käyttää polttoaineena vähäpäästöistä dieseliä ja moottorit on varustettu Selective Catalytic Reduction -järjestelmällä typen oksidipäästöjen vähentämiseksi. Laivan polttoaineena voidaan tulevaisuudessa käyttää myös metanolia.

Tui Cruises on vuonna 2007 perustettu risteily-yhtiö, jonka omistavat puoliksi saksalainen matkailuyritys TUI AG ja amerikkalainen risteilyoperaattori Royal Caribbean Group. Yritys on suunnattu saksankielisille asiakkaille, jotka valitsevat ensiluokkaisen risteilykokemuksen.

Nor-Maalin toimittamat korroosionestomaalit suojaavat Mein Schiff 7 teräsosia

Kuva: Meyer Turku, © Mediascope Productions.

Maalit ja tekninen tuki Nor-Maali Oy:ltä

Teräspintojen maalit laivaan toimitti Nor-Maali Oy yhdessä maailman suurimman meriteollisuusmaalien valmistajan Jotunin kanssa. Nor-Maalin toimittamien korkealaatuisten tuotteiden ja tarkastuspalveluiden johdosta Mein Schiff 7 sai pitkäikäiset ja helposti kunnossapidettävät maalipinnat.

Nor-Maalin teräspintojen maalaamiseen toimittama kokonaismaalimäärä oli noin 375 000 litraa. Tästä epoksimaaleja oli noin puolet, Jotamastic 90 -maalin ollessa eniten käytetty tuote. Kaksikomponenttisia säänkestäviä pintamaaleja, kuten Hardtop AX, käytettiin yli 40 000 litraa. Laivan sisäosiin maalattiin noin 40 000 litraa yksikomponenttisia tuotteita.

Aluksen tankkien maalauksessa käytetyt tuotteet vaihtelivat tankin käyttötarkoituksen mukaan: painolastitankeissa Jotacote Universal N10, harmaavesitankeissa Marathon 2:1, juomavesitankeissa Tankguard DW ja bioreaktorissa Chemflake Special.

Koska laiva suunniteltiin ympäristöystävällisemmäksi ja metanolivalmiiksi, tarvittiin tankit myös metanolin varastointiin. Metanolin aggressiivisuus asettaa paljon vaatimuksia tankissa käytettävälle maalille ja monetkaan maalityypit eivät rasitusta kestä. Näihin tankkeihin maalituotteeksi valittiin Tankguard Zinc, joka on kaksikomponenttinen, kosteuskovettuva, epäorgaaninen sinkkietyylisilikaattimaali. Tuote on tarkoitettu säiliöiden pinnoittamiseen ja se kestää erinomaisesti kemikaalirasitusta. Tankguard Zinc soveltuu erityisesti alkoholiliuottimille, kuten metanolisäiliöihin.

Tankguard Zinc on miellyttävä tuote käyttäjälleen, koska sen muodostama ruiskutussumu on vähäistä. Lisäksi tuotteen kuivumishalkeamaraja on korkea. Tankguard Zincin suosituskalvonpaksuus on 110 – 250 µm WFT.

Nor-Maalin toimittamat korroosionestomaalit suojaavat Mein Schiff 7 teräsosia.

Nor-Maalin Coating Advisor Sara Grundsten-Lyapova tarkastamassa Mein Schiff 7 aluksen metanolitankkiin maalattua Tankguard Zinc pintaa.

Mein Schiff 7:

Bruttovetoisuus: 111 500 GT
Pituus: 316 m
Leveys: 35,8 m
Kansia: 16
Nopeus: 22 kn
Matkustajia: 2 894
Matkustajahyttejä: 1 447

Nor-Maalin toimittamat korroosionestomaalit suojaavat Mein Schiff 7 teräsosia

Nor-Maalin toimittamat korroosionestomaalit suojaavat Mein Schiff 7 teräsosia. Kuva: Meyer Turku, © Mediascope Productions.

Tällä hetkellä Meyer Turku rakentaa seuraavia Icon luokan aluksia Star of the Seas ja Legend of the Seas sekä Rajavartiolaitoksen ulkovartiolaivoja.

Nor-Maalin Normafine 40 HS – Luotettava valinta kylmeneviin olosuhteisiin

30/10/2024 Syksyn viilenevien säiden ja talven lähestyessä on hyvä muistuttaa mieliin, mitkä maalit soveltuvat parhaiten teollisuusmaalaukseen kylmissä olosuhteissa. Kylmässä maalaaminen tuo mukanaan haasteita ja usein myös lisää kustannuksia, mutta oikealla tuotevalinnalla voidaan saavuttaa merkittäviä säästöjä ilman, että laadusta joudutaan tinkimään. Maalin kuivumislämpötila ja maalaussysteemin kerroslukumäärä vaikuttavat suoraan prosessin kustannustehokkuuteen. Tässä yhteydessä Nor-Maalin Normafine 40 HS on erinomainen vaihtoehto – korkeakuiva-ainepitoinen polyuretaanimaali, joka kuivuu myös alhaisissa lämpötiloissa ja toimii kertamaalina.

Tehokkaampaa teollisuusmaalausta Nor-Maalin puolikiiltävillä Normathane 50 FD ja Norecryl 50 -maaleilla

27/9/2024 Esittelyssä kaksi Nor-Maalin tuotevalikoimaan kuuluvaa laadukasta ratkaisua, jotka parantavat maalausprosessisi suorituskykyä ja tarjoavat pitkäkestoista suojaa maalauskohteille: Normathane 50 FD ja Norecryl 50. Nämä puolikiiltävät maalit soveltuvat monenlaisiin käyttökohteisiin – teräsrakenteille sekä tuotemaalaukseen, sisä- ja ulkotiloihin. Kummallakin maalilla on omat erikoisominaisuutensa.

Työntekijäesittelyssä Oü Nor-Maalin Aleksandr Radtsenko

16/9/2024 Aleksandr Radtsenko työskentelee Oü Nor-Maalissa myyntipäällikkönä alueenaan Itä-Viro sekä osa Tallinnan alueesta. Osana Oü Nor-Maalin myyntitiimiä hän tarjoaa asiakkaillemme asiantuntevaa ja luotettavaa palvelua.

Nor-Maali on mukana Keskuskauppakamarin Ilmasto-ohjelmassa – hiilijalanjälki laskettu

10/7/2024 Nor-Maali on mukana Keskuskauppakamarin Ilmasto-ohjelmassa, joka käynnistyi tammikuussa 2024. Nor-Maali on yksi 218 yrityksestä, jotka valittiin mukaan ohjelmaan. Nor-Maalin hiilijalanjälki scope 1&2 osalta on laskettu.

Kavamet – Lisää tehokkuutta investoinneilla ja Normathane 50 FD:llä

13/6/2024 Konepaja Kavamet on tehnyt merkittäviä investointeja tuotantonsa kehittämiseksi rakentamalla uuden teräsraepuhaltamon ja maalaamon. Myös yrityksen käyttämä Normathane 50 FD polyuretaanipintamaali on tuonut prosessiin monia hyötyjä.