10/7/2024
Meyer Turun rakentama loistoristeilijä Mein Schiff 7 valmistui kesäkuun alussa. Aluksen teräspinnat suojattiin Nor-Maali Oy:n toimittamilla Jotunin korkealaatuisilla korroosionestomaaleilla, joista käytössä olivat mm. Jotamastic 90, Jotacote Universal N10 sekä Hardtop AX.
Meyer Turku luovutti Mein Schiff 7 aluksen Saksassa toimivalle TUI Cruises risteily-yhtiölle kesäkuun 10. päivä. Liikennöinnin saman tien aloittanut alus tulee seilaamaan Pohjanmerellä, Itämerellä sekä pohjoisella Atlantilla. Kaikki tällä hetkellä käytössä olevat Mein Schiff alukset (7 kpl) on rakennettu Turussa, joista uusimman sanotaan olevan Mein Schiff -sarjan viimeinen.
Aluksen rakentaminen alkoi kesäkuussa kaksi vuotta sitten. Laiva on 316 metriä pitkä ja 35,8 metriä leveä ja sen matkustajakapasiteetti on 2894 matkustajaa. Alus käyttää polttoaineena vähäpäästöistä dieseliä ja moottorit on varustettu Selective Catalytic Reduction -järjestelmällä typen oksidipäästöjen vähentämiseksi. Laivan polttoaineena voidaan tulevaisuudessa käyttää myös metanolia.
Tui Cruises on vuonna 2007 perustettu risteily-yhtiö, jonka omistavat puoliksi saksalainen matkailuyritys TUI AG ja amerikkalainen risteilyoperaattori Royal Caribbean Group. Yritys on suunnattu saksankielisille asiakkaille, jotka valitsevat ensiluokkaisen risteilykokemuksen.
Teräspintojen maalit laivaan toimitti Nor-Maali Oy yhdessä maailman suurimman meriteollisuusmaalien valmistajan Jotunin kanssa. Nor-Maalin toimittamien korkealaatuisten tuotteiden ja tarkastuspalveluiden johdosta Mein Schiff 7 sai pitkäikäiset ja helposti kunnossapidettävät maalipinnat.
Nor-Maalin teräspintojen maalaamiseen toimittama kokonaismaalimäärä oli noin 375 000 litraa. Tästä epoksimaaleja oli noin puolet, Jotamastic 90 -maalin ollessa eniten käytetty tuote. Kaksikomponenttisia säänkestäviä pintamaaleja, kuten Hardtop AX, käytettiin yli 40 000 litraa. Laivan sisäosiin maalattiin noin 40 000 litraa yksikomponenttisia tuotteita.
Aluksen tankkien maalauksessa käytetyt tuotteet vaihtelivat tankin käyttötarkoituksen mukaan: painolastitankeissa Jotacote Universal N10, harmaavesitankeissa Marathon 2:1, juomavesitankeissa Tankguard DW ja bioreaktorissa Chemflake Special.
Koska laiva suunniteltiin ympäristöystävällisemmäksi ja metanolivalmiiksi, tarvittiin tankit myös metanolin varastointiin. Metanolin aggressiivisuus asettaa paljon vaatimuksia tankissa käytettävälle maalille ja monetkaan maalityypit eivät rasitusta kestä. Näihin tankkeihin maalituotteeksi valittiin Tankguard Zinc, joka on kaksikomponenttinen, kosteuskovettuva, epäorgaaninen sinkkietyylisilikaattimaali. Tuote on tarkoitettu säiliöiden pinnoittamiseen ja se kestää erinomaisesti kemikaalirasitusta. Tankguard Zinc soveltuu erityisesti alkoholiliuottimille, kuten metanolisäiliöihin.
Tankguard Zinc on miellyttävä tuote käyttäjälleen, koska sen muodostama ruiskutussumu on vähäistä. Lisäksi tuotteen kuivumishalkeamaraja on korkea. Tankguard Zincin suosituskalvonpaksuus on 110 – 250 µm WFT.
Bruttovetoisuus: 111 500 GT
Pituus: 316 m
Leveys: 35,8 m
Kansia: 16
Nopeus: 22 kn
Matkustajia: 2 894
Matkustajahyttejä: 1 447
Tällä hetkellä Meyer Turku rakentaa seuraavia Icon luokan aluksia Star of the Seas ja Legend of the Seas sekä Rajavartiolaitoksen ulkovartiolaivoja.