14/12/2023
Meyer Turun rakentama loistoristeilijä Icon of the Seas lähti telakalta marraskuun lopussa. Aluksen teräspinnat maalattiin Nor-Maali Oy:n toimittamilla Jotunin laadukkailla maaleilla, joista käytössä olivat mm. Jotamastic 90, Hardtop AX ja SeaQuantum Classic S.
Royal Caribbean Internationalin tilaama loistoristeilijä, M/S Icon of the Seas, luovutettiin Meyer Turun telakalta marraskuun lopussa. Ennen kuin alus aloittaa liikennöinnin Karibialla ensi vuoden alussa, se suuntaa Espanjaan viimeisteltäväksi. Tämä ensimmäinen Icon-luokan alus on tällä hetkellä maailman suurin risteilyalus.
Royal Caribbean International on tilannut Meyer Turulta kolme valtameriristeilijää, joista Icon of the Seas on sarjan ensimmäinen. Telakalla rakennetaan tällä hetkellä sarjan toista alusta, Star of the Seas -risteilijää, joka valmistuu vuonna 2025. Kolmannen aluksen on tarkoitus valmistua vuonna 2026. Kaikki kolme alusta ovat suunnilleen samaa kokoluokkaa, niin vetoisuudeltaan kuin matkustajakapasiteetiltaankin.
Icon of the Seas -loistoristeilijä hyödyntää edistyksellistä propulsiotekniikkaa, jossa ympäristöystävällinen LNG-käyttöjärjestelmä varmistaa merkittävät päästövähennykset. Wärtsilän kuusi monipolttoainemoottoria voivat käyttää sekä LNG:tä että dieseliä polttoaineenaan. Aluksella on lisäksi muita vaihtoehtoisia energiaominaisuuksia, kuten polttokennojen käyttö sähkön ja makean veden tuottamiseen. Icon of the Seas on ensimmäinen Royal Caribbean -alus, joka hyödyntää tätä vaihtoehtoista, ympäristöystävällisempää energiatekniikkaa.
Icon of the Seas -loistoristeilijä herättää huomiota ulkonäöllään. Laivan ulkoalueet ovat todella värikkäitä ja viihtyvyyttä lisätään suurella määrällä viherkasveja ja puita. Osa sisäalueista ovat väritykseltään rauhallisempia ja klassisempia. Aluksessa on 20 kantta, joilta löytyy monia ainutlaatuisia alueita, kuten Thrill Island, suurin merellä oleva vesipuisto seitsemällä uima-altaalla ja kuudella vesiliukumäellä sekä paljon huomiota herättänyt The AquaDome.
Icon of the Seas -aluksen keulaa koristaa suuri lasinen kupoli – The AquaDome. Tämä 25 metriä korkea ja 50 metriä leveä rakennelma painaa 363 tonnia ja koostuu 673 lasipaneelista ja 712 alumiinipaneelista. The AquaDome on suurin lasista ja teräksestä valmistettu rakennelma, joka on asennettu risteilyalukseen. Nostotyön suunnittelu ja valmistelu kesti kuukausia. Hurrikaaniluokan tuulet kestävä kupoli tarjoaa tilat lukuisille baareille ja ravintoloille sekä monipuolisille viihde-elämyksille. The AquaDomessa sijaitsevassa teatterissa on muun muassa lähes 17 metriä korkea vesiputous, mikä lisää aluksen ainutlaatuisuutta.
Teräspintojen maalit Icon of the Seas -loistoristeilijään toimitti Nor-Maali Oy yhdessä Jotunin kanssa. Aluksen rakentaminen alkoi kesäkuussa 2021 ja rakennustapana toimi telakan oma lohkotuotanto yhdistettynä yhteistyökumppaneiden lohkovalmistukseen alihankintatyönä. Nor-Maali Oy toimitti maalia sekä antoi teknistä tukea useampaan maahan.
Nor-Maalin teräspintojen maalaamiseen toimittama kokonaismaalimäärä oli noin 750 000 litraa. Tästä määrästä epoksimaaleja oli yli 370 000 litraa, joista suurin osa, noin 250 000 litraa, oli Jotamastic 90 -maalia. Kaksikomponenttisten pintamaalien osuus oli noin 90 000 litraa, Hardtop AX:n ollessa suurin yksittäinen tuote yli 80 000 litran menekillään. Laivan sisäosissa käytettiin yksikomponenttisia tuotteita noin 90 000 litraa. Maailman suurin risteilijä Icon of the Seas on maalilitroiltaan tähän mennessä suurin yksittäinen uudisrakennekohde, jossa Nor-Maali Oy on toiminut maalitoimittajana.
Jotamastic 90 on Jotunin menestyksekkään Mastic-sarjan 2020-luvun lippulaivatuote. Tuote on moderni versio alkuperäisestä Jotamastic 87:stä ja huomiota on kiinnitetty erityisesti tuotteen käytettävyyteen ja kuivumisaikoihin, unohtamatta huippuluokan korroosionestokykyä myös vaillinaisesti puhdistetuilla pinnoilla.
Hardtop AX puolestaan on nykyaikainen polyuretaanipintamaali, joka erottuu muista erinomaisella kiillon pysyvyydellä ja värin säilyvyydellä. Hardtop AX on myös helposti levitettävä tuote, joka on tärkeää näin vaativassa kohteessa.
Polttoainekustannukset ovat yksi suurimmista kuluista alusten, mukaan lukien risteilijöiden, toiminnassa. Alusten suorituskyvyn parantaminen ja polttoaineen säästäminen kulkevat käsi kädessä myös päästövähennystarpeiden kanssa. Vaihtoehtoiset polttoaineet, kuten LNG, ovat tässä olennaisessa roolissa. Koska vaihtoehtoiset polttoaineet ovat kalliimpia, alusten tehokkuuden optimointi ja polttoaineen kulutuksen minimoiminen ovat avainasemassa.
Glofoulingin lokakuussa 2022 julkaiseman raportin mukaan biofoulingin vaikutus polttoaineenkulutukseen on merkittävä, mutta suuresti aliarvioitu. Vedenalaisen rungon kasvuston ehkäisy- ja huoltoratkaisut voisivat pienentää polttoainekulutusta jopa 17,7 %, vähentää CO₂-päästöjä 19 % ja johtaa parempaan CII-luokitukseen.
Koska yksi Icon of the Seas -loistoristeilijän suunnittelun painopisteistä oli ympäristön huomioiminen ja energiatehokkuus, myös vedenalaisen pohjan maalaukseen valittiin paras mahdollinen antifouling-ratkaisu: SeaQuantum Classic S.
SeaQuantum Classic S on silyyliakrylaatti-sideaineeseen ja hydrolyysireaktioon perustuva antifoulingmaali. Tämä teknologia mahdollistaa lineaarisen ja ennustettavissa olevan suorituskyvyn. SeaQuantum Classic S vähentää polttoaineen kulutusta ja hiilidioksidipäästöjä jopa 10,2 %* ja mahdollistaa erittäin alhaisen kitkavastuksen vedenalaisessa rungossa, mikä johtuu sen erinomaisesta biofouling-hallinnasta ja sileästä itsekiillottuvasta pintaprofiilista. SeaQuantum Classic S pitää aluksen nopeushäviön vain 2,5 % tasolla, kun muilla markkinoilla olevilla tuotteilla keskiarvo on 5,9 %*. (*ISO 19030 -mittausmenetelmä)
Luokka: Icon Class
Bruttovetoisuustonnit: 250,800 GT
Pituus: 365 m
Kansia: 20
Matkustajia: 5,610
Matkustajahyttejä: 2,805
Tällä hetkellä Meyerin Turun telakalla rakennetaan ensi vuonna valmistuvaa TUI:n Mein Schiff 7 -alusta sekä vuonna 2025 valmistuvaa toista Icon-luokan Star of the Seas -alusta.