Uudenkaupungin Työvene rakentaa imuruoppaajaa Puolaan

8/9/2023

Uudenkaupungin Työvene rakentaa tällä hetkellä Puolaan toimitettavaa imuruoppaajaa. Teräsalus maalataan Nor-Maalin toimittamilla Jotunin maaleilla. Päätuotteena maalauksissa on Jotacote Universal S120, jonka avulla VOC-päästöt pystytään pitämään alhaisina. 

Uudenkaupungin Työvene Oy

Uudenkaupungin Työvene Oy on ammattikäyttöön tarkoitettujen veneiden ja laivojen valmistukseen erikoistunut yritys. Työvene rakentaa korkealaatuisia aluksia sekä alumiinista että teräksestä. Tuotevalikoimaan kuuluvat mm. matkustajalautat, pelastusalukset, viranomaisveneet sekä katamaraanit. Yrityksen tavoitteena on olla pohjoismaiden johtava merenkulkuprojektien ja -ratkaisujen toimittaja, joka tarjoaa tulevaisuuden innovatiivisimpia pieniä ja keskisuuria aluksia. Työveneen toimitusjohtajana toimii Juha Granqvist ja yrityksen palveluksessa on noin 50 työntekijää.

Telakalla on laajat laituritilat, erilliset tuotantotilat alumiinin ja teräksen valmistukseen, tilavat ja hyvin varustetut työtilat kaikille tarvittaville koneistus-, varustelu-, putkisto- ja puusepäntöille sekä maalaamo lohkojen ja alusten maalaamiseen. Telakan 400 metrin varustelulaituria ja 140 metrin ramppia avustavat kuusi telakkanosturia.

Uudenkaupungin Työvene Oy perustettiin 11.3.1987. Yritys aloitti pienten alumiinityöveneiden valmistuksen Orivon teollisuusalueella Uudessakaupungissa. Suurin osa Orivossa rakennetuista veneistä oli alle 15 metriä pitkiä. Vuonna 1993 Työvene osti Uudenkaupungin telakan tilat ja muutti nykyisiin tiloihin meren rannalle. Tämä mahdollisti suurempien, jopa 140 metriä pitkien alusten, rakentamisen. Vuonna 2019 Työveneessä saavutettiin seuraava iso virstanpylväs, kun uusi laivanrakentajien sukupolvi otti ohjat käsiinsä aiempaa selvemmällä kasvulla sekä kooltaan että markkinasegmenteillä. Tänä vuonna Baltic Workboats ja Työvene Oy perustivat yhteisen laivanrakennusyhtiön Nordic Yards Groupin.

Työvene valmistaa laajaa kirjoa erityyppisiä aluksia, ja jokainen niistä vaatii yksilöllisen suunnittelun. Vaikka suunnittelun koordinointi tapahtuu yrityksen toimesta, itse suunnittelutyö ostetaan usein alihankintana. Tuotantopäällikkö Eetu Lehtonen kertoo, että asiakkaat saattavat toisinaan antaa tarkat speksit aluksen vaatimuksista, mutta joskus Työvene tarjoaa heille jo olemassa olevia malleja. Vaikka täysin uusien suunnitelmien luominen on harvinaista, jokaiseen alukseen tehdään yleensä räätälöityjä muutoksia.

Imuruoppaaja Puolaan

Tällä hetkellä Työveneen yhtenä projektina on imuruoppaajan rakentaminen, jonka on tilannut puolalainen Maritime Office Gdyniasta. Tilauksen arvo on noin 20 MEUR. Alus menee Gdynian meriviraston käyttöön huoltoruoppaustöihin viisi metriä syvälle päävesiväylälle Gdanskinlahdelta Veiksel-laguunin kautta Elblag-joelle. Sitä tullaan käyttämään myös Veiksel-laguunin pienempien satamien raidesyvyysparametrien ylläpitämiseen, joissa syvyys voi olla jopa 18 metriä.

”Aluksen erikoisuutena on sen poikkeuksellinen matala syväys sekä matala kulkukorkeus, jotta se mahtuu kulkemaan siltojen alta. Alus vaati ammattitaitoisen suunnittelun, jotta siitä saatiin stabiili. Tällaiselle alukselle ei ollut olemassa olevaa konseptia, joten se vaati suunnittelun alusta lähtien”, Lehtonen sanoo. Työveneen ja hollantilaisten yhteistyökumppaneiden C-Jobin ja Holland Marine Technologiesin kehittämän suunnittelun todettiin paitsi täyttävän, myös ylittävän asiakkaan kaikki monimutkaiset tarpeet ja vaatimukset.

Alus on 60 metriä pitkä ja 12 m leveä. Aluksen sivulta menee imuputki pohjaan, joka imee sedimenttiä ylös. Keskellä alusta sijaitsee tankkialue, johon massa säilötään poiskuljetuksen ajaksi.

Uudenkaupungin Työvene rakentaa imuruoppaajaa Puolaan

Uudenkaupungin Työvene rakentaa imuruoppaajaa Puolaan.

Aluksen maalaus

Ruoppaajan teräspinnoilla päätuotteena käytetään Jotacote Universal S120 epoksimaalia. Tuote on kaksikomponenttinen, polyamiinikovetteinen ja perustuu Covallox-teknologiaan. Kyseessä on liuotinvapaa paksukalvomaali, jonka VOC-päästöt ovat erittäin alhaiset. Jotacote Universal S120 toimii pohjamaalina aluksen pohjassa ja kyljissä sekä yksikertamaalina tankki-alueella.

”Jotacote Universal S120 on meille hyvä maalituote ajatellen VOC-päästöjen hallintaa. Viranomaismääräyksen mukaan Työveneen ostamasta maalimäärästä ympäristöön saa haihtua 25 % VOC-päästöjä. Tuotteen avulla pystyimme kompensoimaan joitain muita maalauskohteita, joissa ei voitu käyttää yhtä korkeakuiva-aineista tai vesiohenteista tuotetta”, Lehtonen kertoo Jotacote Universal S120:n eduista. Työvene pyrkii olemaan tulevaisuuden suunnannäyttäjä valmistuksessa, ympäristöystävällisen pintakäsittelyn ollessa yksi osa prosessia.

Jotacote Universal S120:n etuja

  • LIUOTINVAPAA TUOTE – MERKITTÄVÄ VÄHENNYS VOC-PÄÄSTÖIHIN

Jotacote Universal S120 on liuotinvapaa pohjamaali, jonka VOC-päästöt ovat vain 8 g/L. Maali noudattaa CEPE:n määrittämää liuotinvapaan tuotteen määritelmää. Laivanrakennuksessa noin 60-70% uudisrakennusprojektin kokonaismaalimäärästä on epoksipohjamaaleja. Liuotinvapaana tuotteena Jotacote Universal S120 voi vähentää merkittävästi VOC- ja CO2-päästöjä. Myös tulipalon riski on huomattavasti pienempi liuotinvapaalla tuotteella.

  • KERTAMAALI PAINOLASTITANKEILLE – PAREMPI TUOTANTOTEHOKKUUS

Jotacote Universal S120 – liuotinvapaa PSPC-hyväksytty kertamaalijärjestelmä – yksinkertaistaa painolastitankkien maalausta ja säästää aikaa 43%. Jotacote Universal S120 parantaa siis merkittävästi tuotannon tehokkuutta.

  • COVALLOXTM TEKNOLOGIA – MAKSIMAALINEN SUOJA KORROOSIOTA VASTAAN

Tyypillisessä epoksimaalissa sähkömagneettiset vetysidokset muodostavat tarvittavan tartunnan maalin ja teräksen välille. Jotun Covallox™ Teknologia vahvistaa tartuntaa kovalenttisilla sidoksilla, jotka ovat kymmenen kertaa vetysidoksia vahvempia. Ajan myötä vesi syrjäyttää tyypillisen epoksimaalin teräksen pinnasta korvaamalla niiden väliset vetysidokset. Tämä johtaisi korroosion leviämiseen maalin alla. Covallox™ Teknologian tapauksessa vesi ei pysty syrjäyttämään kovalenttisia sidoksia, mikä vähentää merkittävästi korroosioriskiä.

Työveneen tulevaisuus

Lehtonen on optimistinen yrityksen tulevaisuuden suhteen. Työveneen markkinat eivät ole riippuvaisia ohimenevistä trendeistä, minkä vuoksi kysyntä on säilynyt vakaana ja tulevia tilauksia on jo kertynyt. Yrityksen valmistamille aluksille on aina tarvetta, eikä niiden kysyntää heiluttele talouden vaihtelut. Lehtonen pitää erityisenä kasvumahdollisuutena tuulipuistojen huoltoalusten tarvetta, sillä tuulipuistojen määrän odotetaan kasvavan.

Työvene mm. varustelee Rajavartiolaitoksen Meyer Turulta tilaamat ulkovartiolaivat. Työvene rakentaa laivojen kansirakenteet, ja varustelee sekä käyttöönottaa laivat tiiviissä yhteistyössä Meyer Turun kanssa. Sopimus sisältää kahden uuden Turva-luokan monikäyttöisen offshore-vartiolaivan toimituksen. Ensimmäinen alus valmistuu vuonna 2025 ja toinen vuonna 2026.

Uudenkaupungin Työvene rakentaa imuruoppaajaa Puolaan

Nor-Maalin Normafine 40 HS – Luotettava valinta kylmeneviin olosuhteisiin

30/10/2024 Syksyn viilenevien säiden ja talven lähestyessä on hyvä muistuttaa mieliin, mitkä maalit soveltuvat parhaiten teollisuusmaalaukseen kylmissä olosuhteissa. Kylmässä maalaaminen tuo mukanaan haasteita ja usein myös lisää kustannuksia, mutta oikealla tuotevalinnalla voidaan saavuttaa merkittäviä säästöjä ilman, että laadusta joudutaan tinkimään. Maalin kuivumislämpötila ja maalaussysteemin kerroslukumäärä vaikuttavat suoraan prosessin kustannustehokkuuteen. Tässä yhteydessä Nor-Maalin Normafine 40 HS on erinomainen vaihtoehto – korkeakuiva-ainepitoinen polyuretaanimaali, joka kuivuu myös alhaisissa lämpötiloissa ja toimii kertamaalina.

Tehokkaampaa teollisuusmaalausta Nor-Maalin puolikiiltävillä Normathane 50 FD ja Norecryl 50 -maaleilla

27/9/2024 Esittelyssä kaksi Nor-Maalin tuotevalikoimaan kuuluvaa laadukasta ratkaisua, jotka parantavat maalausprosessisi suorituskykyä ja tarjoavat pitkäkestoista suojaa maalauskohteille: Normathane 50 FD ja Norecryl 50. Nämä puolikiiltävät maalit soveltuvat monenlaisiin käyttökohteisiin – teräsrakenteille sekä tuotemaalaukseen, sisä- ja ulkotiloihin. Kummallakin maalilla on omat erikoisominaisuutensa.

Työntekijäesittelyssä Oü Nor-Maalin Aleksandr Radtsenko

16/9/2024 Aleksandr Radtsenko työskentelee Oü Nor-Maalissa myyntipäällikkönä alueenaan Itä-Viro sekä osa Tallinnan alueesta. Osana Oü Nor-Maalin myyntitiimiä hän tarjoaa asiakkaillemme asiantuntevaa ja luotettavaa palvelua.

Nor-Maalin toimittamat korroosionestomaalit suojaavat Mein Schiff 7 loistoristeilijän teräsosia

10/7/2024 Meyer Turun rakentama loistoristeilijä Mein Schiff 7 valmistui kesäkuun alussa. Aluksen teräspinnat suojattiin Nor-Maali Oy:n toimittamilla Jotunin korkealaatuisilla korroosionestomaaleilla, joista käytössä olivat mm. Jotamastic 90, Jotacote Universal N10 sekä Hardtop AX.

Nor-Maali on mukana Keskuskauppakamarin Ilmasto-ohjelmassa – hiilijalanjälki laskettu

10/7/2024 Nor-Maali on mukana Keskuskauppakamarin Ilmasto-ohjelmassa, joka käynnistyi tammikuussa 2024. Nor-Maali on yksi 218 yrityksestä, jotka valittiin mukaan ohjelmaan. Nor-Maalin hiilijalanjälki scope 1&2 osalta on laskettu.