8/9/2023
Uudenkaupungin Työvene rakentaa tällä hetkellä Puolaan toimitettavaa imuruoppaajaa. Teräsalus maalataan Nor-Maalin toimittamilla Jotunin maaleilla. Päätuotteena maalauksissa on Jotacote Universal S120, jonka avulla VOC-päästöt pystytään pitämään alhaisina.
Uudenkaupungin Työvene Oy on ammattikäyttöön tarkoitettujen veneiden ja laivojen valmistukseen erikoistunut yritys. Työvene rakentaa korkealaatuisia aluksia sekä alumiinista että teräksestä. Tuotevalikoimaan kuuluvat mm. matkustajalautat, pelastusalukset, viranomaisveneet sekä katamaraanit. Yrityksen tavoitteena on olla pohjoismaiden johtava merenkulkuprojektien ja -ratkaisujen toimittaja, joka tarjoaa tulevaisuuden innovatiivisimpia pieniä ja keskisuuria aluksia. Työveneen toimitusjohtajana toimii Juha Granqvist ja yrityksen palveluksessa on noin 50 työntekijää.
Telakalla on laajat laituritilat, erilliset tuotantotilat alumiinin ja teräksen valmistukseen, tilavat ja hyvin varustetut työtilat kaikille tarvittaville koneistus-, varustelu-, putkisto- ja puusepäntöille sekä maalaamo lohkojen ja alusten maalaamiseen. Telakan 400 metrin varustelulaituria ja 140 metrin ramppia avustavat kuusi telakkanosturia.
Uudenkaupungin Työvene Oy perustettiin 11.3.1987. Yritys aloitti pienten alumiinityöveneiden valmistuksen Orivon teollisuusalueella Uudessakaupungissa. Suurin osa Orivossa rakennetuista veneistä oli alle 15 metriä pitkiä. Vuonna 1993 Työvene osti Uudenkaupungin telakan tilat ja muutti nykyisiin tiloihin meren rannalle. Tämä mahdollisti suurempien, jopa 140 metriä pitkien alusten, rakentamisen. Vuonna 2019 Työveneessä saavutettiin seuraava iso virstanpylväs, kun uusi laivanrakentajien sukupolvi otti ohjat käsiinsä aiempaa selvemmällä kasvulla sekä kooltaan että markkinasegmenteillä. Tänä vuonna Baltic Workboats ja Työvene Oy perustivat yhteisen laivanrakennusyhtiön Nordic Yards Groupin.
Työvene valmistaa laajaa kirjoa erityyppisiä aluksia, ja jokainen niistä vaatii yksilöllisen suunnittelun. Vaikka suunnittelun koordinointi tapahtuu yrityksen toimesta, itse suunnittelutyö ostetaan usein alihankintana. Tuotantopäällikkö Eetu Lehtonen kertoo, että asiakkaat saattavat toisinaan antaa tarkat speksit aluksen vaatimuksista, mutta joskus Työvene tarjoaa heille jo olemassa olevia malleja. Vaikka täysin uusien suunnitelmien luominen on harvinaista, jokaiseen alukseen tehdään yleensä räätälöityjä muutoksia.
Tällä hetkellä Työveneen yhtenä projektina on imuruoppaajan rakentaminen, jonka on tilannut puolalainen Maritime Office Gdyniasta. Tilauksen arvo on noin 20 MEUR. Alus menee Gdynian meriviraston käyttöön huoltoruoppaustöihin viisi metriä syvälle päävesiväylälle Gdanskinlahdelta Veiksel-laguunin kautta Elblag-joelle. Sitä tullaan käyttämään myös Veiksel-laguunin pienempien satamien raidesyvyysparametrien ylläpitämiseen, joissa syvyys voi olla jopa 18 metriä.
”Aluksen erikoisuutena on sen poikkeuksellinen matala syväys sekä matala kulkukorkeus, jotta se mahtuu kulkemaan siltojen alta. Alus vaati ammattitaitoisen suunnittelun, jotta siitä saatiin stabiili. Tällaiselle alukselle ei ollut olemassa olevaa konseptia, joten se vaati suunnittelun alusta lähtien”, Lehtonen sanoo. Työveneen ja hollantilaisten yhteistyökumppaneiden C-Jobin ja Holland Marine Technologiesin kehittämän suunnittelun todettiin paitsi täyttävän, myös ylittävän asiakkaan kaikki monimutkaiset tarpeet ja vaatimukset.
Alus on 60 metriä pitkä ja 12 m leveä. Aluksen sivulta menee imuputki pohjaan, joka imee sedimenttiä ylös. Keskellä alusta sijaitsee tankkialue, johon massa säilötään poiskuljetuksen ajaksi.
Ruoppaajan teräspinnoilla päätuotteena käytetään Jotacote Universal S120 epoksimaalia. Tuote on kaksikomponenttinen, polyamiinikovetteinen ja perustuu Covallox-teknologiaan. Kyseessä on liuotinvapaa paksukalvomaali, jonka VOC-päästöt ovat erittäin alhaiset. Jotacote Universal S120 toimii pohjamaalina aluksen pohjassa ja kyljissä sekä yksikertamaalina tankki-alueella.
”Jotacote Universal S120 on meille hyvä maalituote ajatellen VOC-päästöjen hallintaa. Viranomaismääräyksen mukaan Työveneen ostamasta maalimäärästä ympäristöön saa haihtua 25 % VOC-päästöjä. Tuotteen avulla pystyimme kompensoimaan joitain muita maalauskohteita, joissa ei voitu käyttää yhtä korkeakuiva-aineista tai vesiohenteista tuotetta”, Lehtonen kertoo Jotacote Universal S120:n eduista. Työvene pyrkii olemaan tulevaisuuden suunnannäyttäjä valmistuksessa, ympäristöystävällisen pintakäsittelyn ollessa yksi osa prosessia.
Jotacote Universal S120 on liuotinvapaa pohjamaali, jonka VOC-päästöt ovat vain 8 g/L. Maali noudattaa CEPE:n määrittämää liuotinvapaan tuotteen määritelmää. Laivanrakennuksessa noin 60-70% uudisrakennusprojektin kokonaismaalimäärästä on epoksipohjamaaleja. Liuotinvapaana tuotteena Jotacote Universal S120 voi vähentää merkittävästi VOC- ja CO2-päästöjä. Myös tulipalon riski on huomattavasti pienempi liuotinvapaalla tuotteella.
Jotacote Universal S120 – liuotinvapaa PSPC-hyväksytty kertamaalijärjestelmä – yksinkertaistaa painolastitankkien maalausta ja säästää aikaa 43%. Jotacote Universal S120 parantaa siis merkittävästi tuotannon tehokkuutta.
Tyypillisessä epoksimaalissa sähkömagneettiset vetysidokset muodostavat tarvittavan tartunnan maalin ja teräksen välille. Jotun Covallox™ Teknologia vahvistaa tartuntaa kovalenttisilla sidoksilla, jotka ovat kymmenen kertaa vetysidoksia vahvempia. Ajan myötä vesi syrjäyttää tyypillisen epoksimaalin teräksen pinnasta korvaamalla niiden väliset vetysidokset. Tämä johtaisi korroosion leviämiseen maalin alla. Covallox™ Teknologian tapauksessa vesi ei pysty syrjäyttämään kovalenttisia sidoksia, mikä vähentää merkittävästi korroosioriskiä.
Lehtonen on optimistinen yrityksen tulevaisuuden suhteen. Työveneen markkinat eivät ole riippuvaisia ohimenevistä trendeistä, minkä vuoksi kysyntä on säilynyt vakaana ja tulevia tilauksia on jo kertynyt. Yrityksen valmistamille aluksille on aina tarvetta, eikä niiden kysyntää heiluttele talouden vaihtelut. Lehtonen pitää erityisenä kasvumahdollisuutena tuulipuistojen huoltoalusten tarvetta, sillä tuulipuistojen määrän odotetaan kasvavan.
Työvene mm. varustelee Rajavartiolaitoksen Meyer Turulta tilaamat ulkovartiolaivat. Työvene rakentaa laivojen kansirakenteet, ja varustelee sekä käyttöönottaa laivat tiiviissä yhteistyössä Meyer Turun kanssa. Sopimus sisältää kahden uuden Turva-luokan monikäyttöisen offshore-vartiolaivan toimituksen. Ensimmäinen alus valmistuu vuonna 2025 ja toinen vuonna 2026.