Arctian monitoimijäänmurtaja Nordica sai kuivatelakoinnissa uuden maalipinnan

19/6/2023

MSV Nordica, yksi Arctian omistamista jäänmurtajista, on tunnettu roolistaan Suomen talvimerenkulun turvaamisessa. Jäänmurtokauden loputtua Nordica huollettiin kuivatelakoinnissa Turun Korjaustelakalla toukokuun aikana. Jäissä kulkeva alus altistuu kovalle mekaaniselle rasitukselle ja huollossa mm. jäänmurtajan pohja ja kyljet saivat uuden kestävän maalipinnoitteen.

Arctia Oy

Arctia Oy on suomalainen valtion omistama yhtiö, joka tarjoaa monipuolisia merenkulun palveluita. Arctia on tunnettu erityisesti jäänmurtajistaan, jotka ovat olennainen osa Suomen talvimerenkulun infrastruktuuria. Jäänmurtamisen lisäksi yhtiön erikoisosaamista ovat väylänhoito sekä merenmittaus. Yhtiöllä on merkittävä rooli vesiliikenneyhteyksien ylläpitämisessä ja turvaamisessa.

Arctian historia ulottuu aina luotsi- ja majakkalaitoksen perustamisen alkuaikoihin, ja sen laaja kokemus ja asiantuntemus merenkulun alalla ovat sen toiminnan kulmakiviä. Yhtiö yhdistää tämän kokemuksen moderniin teknologiaan tarjotakseen kestäviä ja tehokkaita ratkaisuja merenkulun haasteisiin.

Jäänmurtajat ja muu kalusto

Arctian jäänmurtajia ovat Urho, Sisu, Voima, Otso ja Kontio, monitoimimurtajat Fennica ja Nordica, sekä satamajäänmurtaja Ahto. Lisäksi laivastoon kuuluu maailman ensimmäinen LNG:tä eli nesteytettyä maakaasua polttoaineenaan käyttävä jäänmurtaja Polaris.

Yhtiöllä on lisäksi seitsemän merenmittausalusta, kolme raskaisiin merellisiin työtehtäviin soveltuvaa väyläalusta sekä yksi Oili-luokan keskiraskaisiin tehtäviin soveltuva alus, useita väylänhoitoveneitä sekä monipuolinen vesirakennuskalusto. Arctian alukset on suunniteltu toimimaan haastavissa olosuhteissa ja ne ovat varustettu uusimmalla teknologialla, jotta ne voivat suorittaa tehtävänsä tehokkaasti ja turvallisesti.

Monitoimialus Nordica

Monitoimialus Nordica on yksi maailman tehokkaimmista jäänmurtajista, joka soveltuu erityisesti ketteryyttä ja tarkkuutta vaativiin tehtäviin. Jäänmurron lisäksi Nordica on suunniteltu käytettäväksi monipuolisissa ja erittäin vaativissa offshore-tehtävissä, kuten öljyntorjunnassa, hinauksissa ja ice management -tehtävissä arktisilla alueilla. Sisaraluksensa Fennican tavoin Nordica täyttää tiukat ympäristö- ja päästönormit (EPA) ja soveltuu siksi erinomaisesti arktisilla alueilla työskentelyyn.

Monitoimialus Nordica on yksi maailman tehokkaimmista jäänmurtajista.

Telakointi

MSV Nordican huolto tehtiin kuivatelakointina Turun Korjaustelakalla toukokuussa. Telakoinnin aikana mm. laivan pohja ja ulkosivut huoltomaalattiin. Myös muutama tankki sai uuden pinnoitteen. Maalauksen lisäksi aluksen toinen potkurilaite vaihdettiin. Maalaustyöt, potkurilaitteen vaihto ja muut telakalla tehdyt työt liittyvät aluksen uusintakatsastukseen, joka tehdään viiden vuoden välein.

Telakointi tapahtui ulkona, mikä asetti omat haasteensa maalausprosessille. Ympäristöolosuhteet sanelevat korjausaikataulun ja laajuuden. Ulkotelakoinneissa joudutaan reagoimaan nopeasti lämpötilan ja kosteuden muutoksiin.

Nordican telakoinnin aikana ympäristöolosuhteet olivat yllättävän hyvät. Ilman lämpötila vaihteli päivisin +12- +20 °C asteen välillä, öiden ollessa jonkin verran viileämpiä. Suuremmilta sateilta vältyttiin, vettä satoi vain parina päivänä telakoinnin aikana.

Jäänmurtaja Nordica sai kuivatelakoinnissa uuden maalipinnan

Jäänmurtaja Nordica sai kuivatelakoinnissa uuden maalipinnan.

Esikäsittely

Ennen maalausta maalattavat alueet korkeapainepestiin (n. 300 bar) veteen liukenevien suolojen ja muiden epäpuhtauksien poistamiseksi. Vesipesu oli mahdollinen, koska telakoinnin aikana ilman lämpötila oli plussan puolella.

Vesipesun jälkeen vaurioituneet alueet raesuihkupuhdistettiin asteeseen Sa 2½. Lisäksi suihkupuhdistettujen alueiden reunat loivennettiin ja karhennettiin aluetta hieman laajemmin, jotta voitiin varmistua, että vanhan ja uuden maalin rajapintaan saatiin mahdollisimman hyvä korroosiosuoja.

Maalausprosessi

Jäissä kulkeva Nordica altistuu todella kovalle mekaaniselle rasitukselle, jonka takia erityisesti aluksen pohjan ja kylkien maalipinnat vaativat vakituista huoltoa.

Nordican pohja huoltomaalattiin Jotunin liuotteettomalla Marathon IQ2 epoksimaalilla. Pohjan maalaus suoritettiin paikkamaalauksena eli vain vaurioituneet alueet käsiteltiin. Esikäsittelyn jälkeen pohjaan maalattiin Marathon IQ2 1×500 µm.

Jäänmurtaja Nordica sai kuivatelakoinnissa uuden maalipinnan

Nordican pohja huoltomaalattiin liuotteettomalla Marathon IQ2 epoksimaalilla.

Keula-alue vesilinjan yläpuolelta maalattiin BaltoflakeNormadur 65 HS -maalaussysteemillä. Pohjamaaliksi valittiin lasihiutaleilla vahvistettu tyydyttämätön polyesteripinnoite Baltoflake, koska keula-alueen suojaksi haluttiin erittäin hyvin kulutusta kestävä pohjamaali. Tämä kohta jäänmurtajasta joutuu kovalle rasitukselle.

Kyljet huoltomaalattiin Jotacote Universal N10 ja Normadur 65 HS tuotteilla. Myös kylkien maalaus suoritettiin pohjamaalin osalta paikkamaalauksena. Esikäsittelyn jälkeen niihin maalattiin kaksi kerrosta Jotacote Universal N10 epoksimaalia, jonka jälkeen kyljet huuhdeltiin epäpuhtauksien poistamiseksi. Lopuksi laidoitus päällemaalattiin kauttaaltaan Normadur 65 HS polyuretaanipintamaalilla.

Maalausprosessi suoritettiin noin yhden vuorokauden ylimaalausväliajoilla. Suurin osa huoltomaalauksista tehtiin Jotacote Universal N10 maalilla, koska se kuivuu myös kylmässä ja tuote voidaan päällemaalata nopeasti. Tällä kertaa telakoinnin olosuhteet olivat miellyttävät, mutta tuotevalinnalla varauduttiin myös huonompiin olosuhteisiin.

Jäänmurtaja Nordica sai kuivatelakoinnissa uuden maalipinnan

Keula-alue vesilinjan yläpuolelta maalattiin Baltoflake – Normadur 65 HS -maalaussysteemillä.

Tuotteet

Marathon IQ2 epoksimaali on kehitetty jäänmurtajille ja jäissä kulkeville aluksille. Marathon IQ2:ssa yhdistyvät markkinoiden alhaisin jääkitka sekä äärimmäinen iskun- ja kulutuksenkestävyys. Se on helppokäyttöinen sekä ympäristöystävällinen ja käyttäjäturvallisempi tuote. Marathon IQ2 ei sisällä fenolia tai liuottimia. Tuote on myös helppokäyttöinen, se on ruiskutettavissa tavallisella korkeapaineruiskulla.

Baltoflake on lasihiutalevahvistettu tyydyttymätön polyesteripinnoite. Se on erityisen paksukalvoinen ja nopeasti kuivuva suojapinnoite, joka kestää erittäin hyvin kulutusta. Jäänmurtajan keula-alue joutuu kosketuksiin jään kanssa, joten pinnoitteeksi tarvitaan tuote, joka kestää erittäin kovaa mekaanista rasitusta. Baltoflakea suositellaan kohteisiin, jotka joutuvat koviin altistumisolosuhteisiin sekä erittäin kovaan mekaaniseen rasitukseen ja joiden huolto on haastavaa.

Jotacote Universal N10 on polyamiinikovetteinen epoksimaali. Tuote on nopeasti kuivuva, kulutusta kestävä, korkeakuiva-ainepitoinen paksukalvomaali. Maali on monikäyttöinen yleismaali ympärivuotiseen käyttöön uudisrakenne- sekä korjausmaalauskohteissa, joissa on tärkeää, että pinnat kuivuvat nopeasti käsittelykelpoisiksi. Tuotetta voidaan käyttää pinnan lämpötilan ollessa alle nolla astetta. Tuote soveltuu ulko- ja sisätiloihin, kuten rungon ulkopuoleen, kansirakenteisiin, kansiin, lastiruumiin sekä painolastivesitankkeihin.

Jäänmurtaja Nordica sai kuivatelakoinnissa uuden maalipinnan

Kyljet huoltomaalattiin Jotacote Universal N10 ja Normadur 65 HS tuotteilla.

Jäänmurtaja
MSV NORDICA

Valmistunut: 1994
Rakennustelakka: Aker Finnyards
Luokitus: DNV +1A1-Tug Supply Vessel –SF EO Icebreaker / Polar-10 / DynPos AUTR
Pituus: 116 m
Leveys: 26 m

Nor-Maalin Normafine 40 HS – Luotettava valinta kylmeneviin olosuhteisiin

30/10/2024 Syksyn viilenevien säiden ja talven lähestyessä on hyvä muistuttaa mieliin, mitkä maalit soveltuvat parhaiten teollisuusmaalaukseen kylmissä olosuhteissa. Kylmässä maalaaminen tuo mukanaan haasteita ja usein myös lisää kustannuksia, mutta oikealla tuotevalinnalla voidaan saavuttaa merkittäviä säästöjä ilman, että laadusta joudutaan tinkimään. Maalin kuivumislämpötila ja maalaussysteemin kerroslukumäärä vaikuttavat suoraan prosessin kustannustehokkuuteen. Tässä yhteydessä Nor-Maalin Normafine 40 HS on erinomainen vaihtoehto – korkeakuiva-ainepitoinen polyuretaanimaali, joka kuivuu myös alhaisissa lämpötiloissa ja toimii kertamaalina.

Tehokkaampaa teollisuusmaalausta Nor-Maalin puolikiiltävillä Normathane 50 FD ja Norecryl 50 -maaleilla

27/9/2024 Esittelyssä kaksi Nor-Maalin tuotevalikoimaan kuuluvaa laadukasta ratkaisua, jotka parantavat maalausprosessisi suorituskykyä ja tarjoavat pitkäkestoista suojaa maalauskohteille: Normathane 50 FD ja Norecryl 50. Nämä puolikiiltävät maalit soveltuvat monenlaisiin käyttökohteisiin – teräsrakenteille sekä tuotemaalaukseen, sisä- ja ulkotiloihin. Kummallakin maalilla on omat erikoisominaisuutensa.

Työntekijäesittelyssä Oü Nor-Maalin Aleksandr Radtsenko

16/9/2024 Aleksandr Radtsenko työskentelee Oü Nor-Maalissa myyntipäällikkönä alueenaan Itä-Viro sekä osa Tallinnan alueesta. Osana Oü Nor-Maalin myyntitiimiä hän tarjoaa asiakkaillemme asiantuntevaa ja luotettavaa palvelua.

Nor-Maalin toimittamat korroosionestomaalit suojaavat Mein Schiff 7 loistoristeilijän teräsosia

10/7/2024 Meyer Turun rakentama loistoristeilijä Mein Schiff 7 valmistui kesäkuun alussa. Aluksen teräspinnat suojattiin Nor-Maali Oy:n toimittamilla Jotunin korkealaatuisilla korroosionestomaaleilla, joista käytössä olivat mm. Jotamastic 90, Jotacote Universal N10 sekä Hardtop AX.

Nor-Maali on mukana Keskuskauppakamarin Ilmasto-ohjelmassa – hiilijalanjälki laskettu

10/7/2024 Nor-Maali on mukana Keskuskauppakamarin Ilmasto-ohjelmassa, joka käynnistyi tammikuussa 2024. Nor-Maali on yksi 218 yrityksestä, jotka valittiin mukaan ohjelmaan. Nor-Maalin hiilijalanjälki scope 1&2 osalta on laskettu.