19/6/2023
MSV Nordica, yksi Arctian omistamista jäänmurtajista, on tunnettu roolistaan Suomen talvimerenkulun turvaamisessa. Jäänmurtokauden loputtua Nordica huollettiin kuivatelakoinnissa Turun Korjaustelakalla toukokuun aikana. Jäissä kulkeva alus altistuu kovalle mekaaniselle rasitukselle ja huollossa mm. jäänmurtajan pohja ja kyljet saivat uuden kestävän maalipinnoitteen.
Arctia Oy on suomalainen valtion omistama yhtiö, joka tarjoaa monipuolisia merenkulun palveluita. Arctia on tunnettu erityisesti jäänmurtajistaan, jotka ovat olennainen osa Suomen talvimerenkulun infrastruktuuria. Jäänmurtamisen lisäksi yhtiön erikoisosaamista ovat väylänhoito sekä merenmittaus. Yhtiöllä on merkittävä rooli vesiliikenneyhteyksien ylläpitämisessä ja turvaamisessa.
Arctian historia ulottuu aina luotsi- ja majakkalaitoksen perustamisen alkuaikoihin, ja sen laaja kokemus ja asiantuntemus merenkulun alalla ovat sen toiminnan kulmakiviä. Yhtiö yhdistää tämän kokemuksen moderniin teknologiaan tarjotakseen kestäviä ja tehokkaita ratkaisuja merenkulun haasteisiin.
Arctian jäänmurtajia ovat Urho, Sisu, Voima, Otso ja Kontio, monitoimimurtajat Fennica ja Nordica, sekä satamajäänmurtaja Ahto. Lisäksi laivastoon kuuluu maailman ensimmäinen LNG:tä eli nesteytettyä maakaasua polttoaineenaan käyttävä jäänmurtaja Polaris.
Yhtiöllä on lisäksi seitsemän merenmittausalusta, kolme raskaisiin merellisiin työtehtäviin soveltuvaa väyläalusta sekä yksi Oili-luokan keskiraskaisiin tehtäviin soveltuva alus, useita väylänhoitoveneitä sekä monipuolinen vesirakennuskalusto. Arctian alukset on suunniteltu toimimaan haastavissa olosuhteissa ja ne ovat varustettu uusimmalla teknologialla, jotta ne voivat suorittaa tehtävänsä tehokkaasti ja turvallisesti.
Monitoimialus Nordica on yksi maailman tehokkaimmista jäänmurtajista, joka soveltuu erityisesti ketteryyttä ja tarkkuutta vaativiin tehtäviin. Jäänmurron lisäksi Nordica on suunniteltu käytettäväksi monipuolisissa ja erittäin vaativissa offshore-tehtävissä, kuten öljyntorjunnassa, hinauksissa ja ice management -tehtävissä arktisilla alueilla. Sisaraluksensa Fennican tavoin Nordica täyttää tiukat ympäristö- ja päästönormit (EPA) ja soveltuu siksi erinomaisesti arktisilla alueilla työskentelyyn.
MSV Nordican huolto tehtiin kuivatelakointina Turun Korjaustelakalla toukokuussa. Telakoinnin aikana mm. laivan pohja ja ulkosivut huoltomaalattiin. Myös muutama tankki sai uuden pinnoitteen. Maalauksen lisäksi aluksen toinen potkurilaite vaihdettiin. Maalaustyöt, potkurilaitteen vaihto ja muut telakalla tehdyt työt liittyvät aluksen uusintakatsastukseen, joka tehdään viiden vuoden välein.
Telakointi tapahtui ulkona, mikä asetti omat haasteensa maalausprosessille. Ympäristöolosuhteet sanelevat korjausaikataulun ja laajuuden. Ulkotelakoinneissa joudutaan reagoimaan nopeasti lämpötilan ja kosteuden muutoksiin.
Nordican telakoinnin aikana ympäristöolosuhteet olivat yllättävän hyvät. Ilman lämpötila vaihteli päivisin +12- +20 °C asteen välillä, öiden ollessa jonkin verran viileämpiä. Suuremmilta sateilta vältyttiin, vettä satoi vain parina päivänä telakoinnin aikana.
Ennen maalausta maalattavat alueet korkeapainepestiin (n. 300 bar) veteen liukenevien suolojen ja muiden epäpuhtauksien poistamiseksi. Vesipesu oli mahdollinen, koska telakoinnin aikana ilman lämpötila oli plussan puolella.
Vesipesun jälkeen vaurioituneet alueet raesuihkupuhdistettiin asteeseen Sa 2½. Lisäksi suihkupuhdistettujen alueiden reunat loivennettiin ja karhennettiin aluetta hieman laajemmin, jotta voitiin varmistua, että vanhan ja uuden maalin rajapintaan saatiin mahdollisimman hyvä korroosiosuoja.
Jäissä kulkeva Nordica altistuu todella kovalle mekaaniselle rasitukselle, jonka takia erityisesti aluksen pohjan ja kylkien maalipinnat vaativat vakituista huoltoa.
Nordican pohja huoltomaalattiin Jotunin liuotteettomalla Marathon IQ2 epoksimaalilla. Pohjan maalaus suoritettiin paikkamaalauksena eli vain vaurioituneet alueet käsiteltiin. Esikäsittelyn jälkeen pohjaan maalattiin Marathon IQ2 1×500 µm.
Keula-alue vesilinjan yläpuolelta maalattiin Baltoflake – Normadur 65 HS -maalaussysteemillä. Pohjamaaliksi valittiin lasihiutaleilla vahvistettu tyydyttämätön polyesteripinnoite Baltoflake, koska keula-alueen suojaksi haluttiin erittäin hyvin kulutusta kestävä pohjamaali. Tämä kohta jäänmurtajasta joutuu kovalle rasitukselle.
Kyljet huoltomaalattiin Jotacote Universal N10 ja Normadur 65 HS tuotteilla. Myös kylkien maalaus suoritettiin pohjamaalin osalta paikkamaalauksena. Esikäsittelyn jälkeen niihin maalattiin kaksi kerrosta Jotacote Universal N10 epoksimaalia, jonka jälkeen kyljet huuhdeltiin epäpuhtauksien poistamiseksi. Lopuksi laidoitus päällemaalattiin kauttaaltaan Normadur 65 HS polyuretaanipintamaalilla.
Maalausprosessi suoritettiin noin yhden vuorokauden ylimaalausväliajoilla. Suurin osa huoltomaalauksista tehtiin Jotacote Universal N10 maalilla, koska se kuivuu myös kylmässä ja tuote voidaan päällemaalata nopeasti. Tällä kertaa telakoinnin olosuhteet olivat miellyttävät, mutta tuotevalinnalla varauduttiin myös huonompiin olosuhteisiin.
Marathon IQ2 epoksimaali on kehitetty jäänmurtajille ja jäissä kulkeville aluksille. Marathon IQ2:ssa yhdistyvät markkinoiden alhaisin jääkitka sekä äärimmäinen iskun- ja kulutuksenkestävyys. Se on helppokäyttöinen sekä ympäristöystävällinen ja käyttäjäturvallisempi tuote. Marathon IQ2 ei sisällä fenolia tai liuottimia. Tuote on myös helppokäyttöinen, se on ruiskutettavissa tavallisella korkeapaineruiskulla.
Baltoflake on lasihiutalevahvistettu tyydyttymätön polyesteripinnoite. Se on erityisen paksukalvoinen ja nopeasti kuivuva suojapinnoite, joka kestää erittäin hyvin kulutusta. Jäänmurtajan keula-alue joutuu kosketuksiin jään kanssa, joten pinnoitteeksi tarvitaan tuote, joka kestää erittäin kovaa mekaanista rasitusta. Baltoflakea suositellaan kohteisiin, jotka joutuvat koviin altistumisolosuhteisiin sekä erittäin kovaan mekaaniseen rasitukseen ja joiden huolto on haastavaa.
Jotacote Universal N10 on polyamiinikovetteinen epoksimaali. Tuote on nopeasti kuivuva, kulutusta kestävä, korkeakuiva-ainepitoinen paksukalvomaali. Maali on monikäyttöinen yleismaali ympärivuotiseen käyttöön uudisrakenne- sekä korjausmaalauskohteissa, joissa on tärkeää, että pinnat kuivuvat nopeasti käsittelykelpoisiksi. Tuotetta voidaan käyttää pinnan lämpötilan ollessa alle nolla astetta. Tuote soveltuu ulko- ja sisätiloihin, kuten rungon ulkopuoleen, kansirakenteisiin, kansiin, lastiruumiin sekä painolastivesitankkeihin.
Jäänmurtaja
MSV NORDICA
Valmistunut: 1994
Rakennustelakka: Aker Finnyards
Luokitus: DNV +1A1-Tug Supply Vessel –SF EO Icebreaker / Polar-10 / DynPos AUTR
Pituus: 116 m
Leveys: 26 m