Tallinkin MyStar maalattiin Nor-Maalin toimittamilla maaleilla

3/1/2023

Rauma Marine Construction on luovuttanut asiakkaalleen Tallinkille MyStar –matkustaja-autolautan Helsingin ja Tallinnan väliseen liikenteeseen. Aluksen teräspinnat maalattiin Nor-Maali Oy:n toimittamilla Jotunin maaleilla. Käytössä olleita tuotteita olivat mm. Jotamastic 90, Hardtop XPF ja Marathon IQ2.

Rauma Marine Construction luovutti uuden matkustaja-autolautan MyStarin asiakkaalleen Tallinkille 7.12. MyStar on tähän mennessä suurin matkustaja-autolautta, jonka Rauma Marine Constructions on rakentanut Rauman telakalla. Laiva on 212 metriä pitkä ja 30,6 metriä leveä. Laivaan mahtuu 2800 matkustajaa ja 200 miehistön jäsentä. Ajoneuvotilaa on 3190 kaistametriä.

MyStar on yksi Itämeren ympäristöystävällisimmistä aluksista. Laivan pääkoneet käyttävät ensisijaisena polttoaineena nesteytettyä maakaasua, mutta tulevaisuudessa polttoaineena on mahdollista käyttää myös biokaasua.

AS Tallink Grupp on virolainen varustamoyhtiö, joka harjoittaa matkustaja- ja tavaraliikennettä pohjoisella Itämerellä. Yhtiö liikennöi laivareiteillä Helsinki–Tallinna, Tallinna–Tukholma, Paldiski–Kapellskär ja Riika–Tukholma. Konsernin tytäryhtiöt, suomalainen Tallink Silja Oy ja ruotsalainen Tallink Silja AB, liikennöivät Silja Linen tuotemerkillä Helsinki–Tukholma- ja Turku–Tukholma-reittejä.

Maalit ja tekninen tuki Nor-Maali Oy:ltä

Teräspintojen maalit laivaan toimitti Nor-Maali Oy yhdessä maailman suurimman meriteollisuusmaalien valmistajan Jotunin kanssa. Nor-Maalin toimittamien korkealaatuisten tuotteiden ja tarkastuspalveluiden johdosta MyStar sai pitkäikäiset ja helposti kunnossapidettävät maalipinnat.

MyStarin teräsrunko koostuu kaikkiaan 80 suurlohkosta, joista suurin osa valmistettiin Raumalla. Osa suurlohkoista toimitettiin Raumalle Puolasta, jossa ne myös maalattiin.

Myös muiden Tallinkin laivojen teräspinnat on suojattu Nor-Maalin toimittamilla Jotunin maaleilla. Rauman ja Helsingin telakoilla rakennetut M/S Romantika (2002), M/S Victoria I (2004), M/S Galaxy (2006), M/S Star (2007), M/S Baltic Princess (2008) ja M/S Baltic Queen (2009) maalattiin Jotunin tuotteilla. Lisäksi telakoinneissa mm. Silja Symphony ja Silja Serenade on huoltomaalattu Jotunin tuotteilla.

MyStarin teräspinnoilla käytetyt tuotteet

MyStarin teräspintojen päätuotteina toimivat Jotamastic 90, Hardtop XPF ja Marathon IQ2. Jotamastic 90:tä käytettiin useilla alueilla aluksessa yhdessä Hardtop XPF:n kanssa. Vedenalainen runko maalattiin Marathon IQ2:lla.

Jotamastic 90:tä käytettiin aluksessa useilla alueilla, kuten ulkosivuilla ja kansirakenteissa. Hardtop XPF:ää käytettiin pintamaalina näillä alueilla. Lue lisää Jotamastic 90:stä täältä ja Hardtop XPF:stä täältä.

Marathon IQ2 on kehitetty jäänmurtajille ja jäissä kulkeville aluksille ja se on hyväksytty jäänkestäväksi pinnoitteeksi meriliikenteessä käytettäviin aluksiin. Marathon IQ2:ssa yhdistyvät markkinoiden alhaisin jääkitka sekä äärimmäinen iskun- ja kulutuksenkestävyys. Se on helppokäyttöinen sekä ympäristöystävällinen ja käyttäjäturvallisempi tuote. Marathon IQ2 ei sisällä fenolia tai liuottimia. Tuote on myös helppokäyttöinen, se on ruiskutettavissa tavallisella korkeapaineruiskulla. Lue lisää Marathon IQ2:sta täältä.

Tallinkin MyStar maalattiin Nor-Maalin toimittamilla maaleilla.

Tallinkin MyStar maalattiin Nor-Maalin toimittamilla maaleilla. Kuva: Rauma Marine Constructions

Kansirakenteet

Edellä mainittujen tuotteiden lisäksi aluksen kansien maalauksessa käytettiin mm. Resist 86:ta autokansilla, Barrieria ja Hardtop Flexiä ulkokansilla sekä Jota Armouria helikopterikannella.

Resist 86 kosteuskovettuva, epäorgaaninen sinkkietyylisilikaattimaali. Tuote täyttää koostumukseltaan SSPC Paint 20 level 1:n sekä standardien ISO 12944-5 ja AS/NZS 3750.15 1994 vaatimukset. Resist 86 tarjoaa pitkäkestoisen korroosiosuojan sekä ainoana maalina, että osana maalijärjestelmää. Tuotteen yksi tärkeimmistä ominaisuuksista on sen mekaaninen kestävyys, jonka ansiosta Resist 86 soveltuu loistavasti käytettäväksi kovalle rasitukselle joutuvissa kohteissa, kuten autokansilla.

Barrier on polyamidikovetteinen sinkkiepoksimaali. Se sisältää runsaasti sinkkipölyä ja täyttää koostumukseltaan SSPC Paint 20 level 2:n vaatimukset. Tuote on tarkoitettu maalijärjestelmien pohjamaaliksi hyvää kestävyyttä vaativiin kohteisiin, missä rasitusluokka on myös hyvin korkea, C5.

Hardtop Flexi on korkeakuiva-ainepitoinen, alifaattinen akryylipolyuretaanimaali. Tuotteen pinta on kiiltävä ja kiillon säilyvyys erittäin hyvä. Pinnoite on erittäin joustava, se kestää iskuja ja sillä on erittäin hyvät tartuntaominaisuudet. Hardtop Flexiä voidaan käyttää sekä pintamaalina että yksikertamaalina suoraan teräkselle. Tuote täyttää Yhdysvaltain liittovaltion lääkeviraston vaatimukset, FDA Title 21, Part 175.300: hyväksytty käytettäväksi kuivien elintarvikkeiden kanssa. Tuotteella on vilja-lausunto.

Jota Armour on todella kovapintainen ja erittäin hyvin kulutusta kestävä polyamiinikovetteinen epoksipinnoite, joka on erityisesti suunniteltu kansien ja käytävien antiskid-pinnoitteeksi. Pintaprofiili on karkea ja sen kitkakerroin on korkea, mikä tarjoaa poikkeukselliset luistonesto-ominaisuudet. Jota Armour on esihyväksytty NORSOK 4-järjestelmään. Täyttää Yhdistyneen kuningaskunnan puolustusstandardin 80-134/1 vaatimukset kuninkaalliselle laivastolle; lentokansille, hangaarikansille ja sääkansille.

Tankit

Tankkien maalauksessa käytettiin mm. Tankguard DW:tä makeavesitankeissa, Jotacote Universal N10:tä painolastitankeissa ja Marathon 2:1 harmaa- ja mustavesitankeissa.

Tankguard DW on liuotinvapaa juomavesitankkimaali. Tuote soveltuu myös muihin upotuksessa tai ilmastollisessa rasituksessa olevien kohteiden korroosiosuojaukseen. Tankguard DW on hyväksytty standardin NSF/ANSI 61-2014a mukaisesti (Standard for Drinking Water System Components – Health Effects) ja standardin BS 6920-1:2000 mukaisesti (juomaveden kanssa kosketuksissa olevat tuotteet). Tuotteella on lisäksi Norwegian Institute of Public Healthin hyväksyntä: tuotetta voidaan käyttää kosketuksissa juomaveden kanssa. Se täyttää myös Yhdysvaltain liittovaltion lääkeviraston vaatimukset, FDA Title 21, Part 175.300: hyväksytty käytettäväksi kuivien elintarvikkeiden kanssa, sekä ANSI/AWWA standardin C210-07 vaatimukset: soveltuu vesiputkistoille.

Jotacote Universal N10 on polyamiinikovetteinen epoksimaali. Tuote on nopeasti kuivuva, kulutusta kestävä, korkeakuiva-ainepitoinen paksukalvomaali. Jotacote Universal N10 kovettuu myös alhaisissa lämpötiloissa. Tämä mahdollistaa tuotteen ympärivuotisen käytön kohteissa, joissa on tärkeää, että pinnat kuivuvat nopeasti käsittelykuiviksi. Jotacote Universal N10 on PSPC-hyväksytty painolastitankeille ja täyttää myös Norsok-3-systeemin vaatimukset PSPC-hyväksyntänsä takia.

Lasihiutalevahvistetun Marathon 2:1 epoksimaalin erityisominaisuuksia ovat erinomainen tartunta alustaan, poikkeuksellinen tiiveys ja sitä kautta loistava korroosionestokyky sekä lämmönkesto (jatkuva merivesiupotus 70 °C). Marathon 2:1 antaa erinomaisen suojan myös lukuisia kemikaaleja vastaan. Tuote on helppo maalata ja kestää suuriakin kalvonpaksuuksia ongelmitta. Tämä on tärkeää, kun maalataan ahtaita tankkitiloja ja ruiskumaalausta ei ole mahdollista suorittaa optimaaliselta etäisyydeltä.

Tallinkin MyStar maalattiin Nor-Maalin toimittamilla maaleilla

Kuva: Tallink Silja

MyStar:

Bruttovetoisuus (GT): 50 000
Pituus: 212,4 m
Leveys: 30,6 m
Kansia: 12
Nopeus: 27 kn
Jääluokka: 1A
Matkustajia: 2800

 

Nor-Maalin Normafine 40 HS – Luotettava valinta kylmeneviin olosuhteisiin

30/10/2024 Syksyn viilenevien säiden ja talven lähestyessä on hyvä muistuttaa mieliin, mitkä maalit soveltuvat parhaiten teollisuusmaalaukseen kylmissä olosuhteissa. Kylmässä maalaaminen tuo mukanaan haasteita ja usein myös lisää kustannuksia, mutta oikealla tuotevalinnalla voidaan saavuttaa merkittäviä säästöjä ilman, että laadusta joudutaan tinkimään. Maalin kuivumislämpötila ja maalaussysteemin kerroslukumäärä vaikuttavat suoraan prosessin kustannustehokkuuteen. Tässä yhteydessä Nor-Maalin Normafine 40 HS on erinomainen vaihtoehto – korkeakuiva-ainepitoinen polyuretaanimaali, joka kuivuu myös alhaisissa lämpötiloissa ja toimii kertamaalina.

Tehokkaampaa teollisuusmaalausta Nor-Maalin puolikiiltävillä Normathane 50 FD ja Norecryl 50 -maaleilla

27/9/2024 Esittelyssä kaksi Nor-Maalin tuotevalikoimaan kuuluvaa laadukasta ratkaisua, jotka parantavat maalausprosessisi suorituskykyä ja tarjoavat pitkäkestoista suojaa maalauskohteille: Normathane 50 FD ja Norecryl 50. Nämä puolikiiltävät maalit soveltuvat monenlaisiin käyttökohteisiin – teräsrakenteille sekä tuotemaalaukseen, sisä- ja ulkotiloihin. Kummallakin maalilla on omat erikoisominaisuutensa.

Työntekijäesittelyssä Oü Nor-Maalin Aleksandr Radtsenko

16/9/2024 Aleksandr Radtsenko työskentelee Oü Nor-Maalissa myyntipäällikkönä alueenaan Itä-Viro sekä osa Tallinnan alueesta. Osana Oü Nor-Maalin myyntitiimiä hän tarjoaa asiakkaillemme asiantuntevaa ja luotettavaa palvelua.

Nor-Maalin toimittamat korroosionestomaalit suojaavat Mein Schiff 7 loistoristeilijän teräsosia

10/7/2024 Meyer Turun rakentama loistoristeilijä Mein Schiff 7 valmistui kesäkuun alussa. Aluksen teräspinnat suojattiin Nor-Maali Oy:n toimittamilla Jotunin korkealaatuisilla korroosionestomaaleilla, joista käytössä olivat mm. Jotamastic 90, Jotacote Universal N10 sekä Hardtop AX.

Nor-Maali on mukana Keskuskauppakamarin Ilmasto-ohjelmassa – hiilijalanjälki laskettu

10/7/2024 Nor-Maali on mukana Keskuskauppakamarin Ilmasto-ohjelmassa, joka käynnistyi tammikuussa 2024. Nor-Maali on yksi 218 yrityksestä, jotka valittiin mukaan ohjelmaan. Nor-Maalin hiilijalanjälki scope 1&2 osalta on laskettu.