28/4/2022
M/S Arkadia huoltomaalattiin Jotunin maaleilla joulukuun lopussa. Kuivatelakointina tehty huolto kesti kymmenen päivää, jonka aikana alus sai kestävät, uudet maalipinnat lastiruumiin ja runkoon. Käytettyjä tuotteita olivat Jotaguard 660, Jotamastic 90 GF, Jotaprime 500 ja Hardtop XP.
M/S Arkadia on ESL Shippingin Hyundai-Vinashin telakalla Vietnamissa vuonna 2012 rakennettu bulkkeri. Alus kuljettaa irtolastitavaraa ja se operoi jääalueilla, joten aluksen maalipinnat lastiruumassa ja rungossa joutuvat kovalle rasitukselle. Alus vaatii huoltomaalausta tasaisin väliajoin.
Viimeisin M/S Arkadian huoltomaalaus suoritettiin Besiktasin telakalla Turkissa vuoden vaihteessa. Telakointi kesti kymmenen päivää, jonka aikana aluksen lastiruumat sekä runko esikäsiteltiin ja maalattiin. Huoltomaalaus suoritettiin Jotunin tuotteilla, joista osan toimitti Jotun Turkki ja osan Nor-Maali.
Telakoinnin suurin osuus käsitti lastiruumien esikäsittelyn ja maalauksen. Huollettavia lastiruumia oli viisi ja käsiteltävää pinta-alaa niillä oli yhteensä 16 000 m2. Huoltomaalauksen valmiiksi saaminen kymmenessä päivässä oli todella iso työ. Lastiruumien ylläpitomaalaus on tärkeää, jotta alla oleva teräs ei pääse vaurioitumaan. Huoltomaalaus on huomattavasti helpompi tehtävä kuin teräsosien vaihtaminen.
Ennen maalausta lastiruumien pinnat korkeapainepestiin (350 bar) veteen liukenevien suolojen ja muiden epäpuhtauksien poistamiseksi ja puhallettiin asteeseen Sa2. Maalaus tehtiin Jotaguard 660:llä. Lastiruumiin tehtiin ensin vahvistusmaalaukset, jonka jälkeen niihin ruiskutettiin kaksi täyttä maalikerrosta.
Jotaguard 660 on polyamiinikovetteinen epoksimaali, joka on suunniteltu ja kehitetty kestämään kovaa altistusta lastiruumatiloissa. Jotaguard 660:llä on erittäin hyvä kulutuksen- ja korroosionkestävyys kovia kuivarahtimateriaaleja vastaan. Tuotetta voidaan maalata pinnan lämpötilan ollessa alle 0 °C astetta.
Jotaguard 660:n nopea kuivuminen mahdollistaa ensimmäisen lastin ottamisen vain lyhyen ajan kuluttua maalauksesta ja sen kova ja sileä pinta helpottaa ruuman puhdistamista lastinvaihdon välillä. Tuotteella on FDA:n myöntämä viljasertifikaatti.
Rungon huoltomaalaukseen kuului tasapohjan (4723 m2), sivupohjan (5490 m2) sekä ulkosivun (2180 m2) käsittely. Rungon maalaukset tehtiin pääosin paikkamaalauksena, vain ulkosivun pintamaali maalattiin koko alueelle.
Ennen maalausta runko korkeapainepestiin (min. 340 bar) veteen liukenevien suolojen ja muiden epäpuhtauksien poistamiseksi. Tämän jälkeen vaurioituneet alueet puhallettiin tarpeen mukaan. Käytettävät tuotteet rungossa olivat Jotamastic 90 GF WG, Jotaprime 500 ja Hardtop XP. Lisäksi merivesikaivot maalattiin Safeguard Universal ES ja Seaforce 60 M tuotteilla.
Tasapohja ja sivupohja maalattiin Jotamastic 90 GF WG:llä, joka on polyamiinikovetteinen epoksimastic-maali. Tuote on lasihiutalevahvistettu, jolla saavutetaan korkea kulutuksen- ja naarmuuntumisenkesto. Talvilaatua (WG) voidaan maalata pinnan lämpötilan ollessa alle nolla astetta.
Ulkosivun pohjamaalina käytettiin Jotaprime 500 epoksimaalia. Tuote on kulutusta kestävä nopeasti kuivuva polyamiinikovetteinen epoksi. Jotaprime 500:ta voidaan käyttää ympärivuotisesti uudisrakennus- sekä korjausmaalaukseen. Tuotteen keskeisimmät edut ovat nopea maalaussykli, hyvä pakkaskovettuminen ja helppo maalattavuus.
Ulkosivu pintamaalattiin Hardtop XP:llä, joka on alifaattinen akryylipolyuretaanimaali. Tuotteen pinta on kiiltävä ja kiillon säilyvyys erittäin hyvä, joten se soveltuu hyvin pintamaaliksi laidoituksiin. Hardtop XP:n maalausominaisuudet ovat hyvät, se muodostaa vain vähän kuivasumua.
ESL Shipping on Itämeren alueen johtava kuivan irtolastitavaran kuljettaja. ESL Shippingin kilpailuetu perustuu sen kykyyn turvata tuote- ja raaka-ainekuljetukset teollisuudelle ja energiantuotannolle ympäri vuoden vaikeissakin sääolosuhteissa. ESL Shipping Oy on Aspo Oyj:n tytäryhtiö.
ESL Shipping aloitti toimintansa vuonna 1949. Varustamon perustaminen oli ensimmäisiä esimerkkejä Aspon kyvystä laajentua uusille toimialoille. Koska Aspo toi maahan huomattavia määriä hiiltä ja koksia, se koki oman laivan käyttämisen taloudellisesti järkeväksi. Pian Aspo tarjosi luotettavia kuljetuspalveluita myös muille asiakkaille.
Elokuussa 2018 ESL Shipping osti ruotsalaisen AtoB@C Shippingin. ESL Shippingin ja AtoB@C Shippingin yhdistetty laivasto koostuu 48 aluksesta, joiden rahtikapasiteetti vaihtelee 3 000 – 56 000 dwt välillä ja kantavuuskapasiteetti on 456 000 tonnia. Konsernin kolmas yksikkö, Norra Skeppningsgruppen (NSG) tarjoaa varustamopalveluita Norrköpingin ja Oxelösundin toimipisteistään.
ESL Shipping pystyy tarjoamaan kokeneen miehistön ja henkilökunnan sekä Itämeren vaativiin olosuhteisiin rakennetun laivaston avulla asiakkailleen laadukasta palvelua, johon nämä voivat luottaa kaikissa olosuhteissa. Jäävahvistettu laivasto voi turvallisesti poiketa useimmissa matalissa Itämeren alueen satamissa. Kaikissa laivoissa on nosturit, jotka mahdollistavat itsenäisen lastinkäsittelyn sekä satamissa että avomerellä.
Kantavuus: 56.348 DWT
Pituus: 197.08 m
Leveys: 32.26 m
Syväys: 13.02 m
Jääluokka: 1A
Pääkone: MAN B&W 11.620 kW
M/S Arkadian sisaralus M/S Kumpulalle tehdään vastaavanlainen huoltomaalaus viikolla 21.