Kurikan Hykoteam testasi vesiohenteista Normadur Aqua DTM polyuretaanimaalia

3/3/2022

Kurikan Hykoteam Oy valmistaa työlaitteita ja koneita maatalouden, kiinteistöhuollon, viherrakentamisen ja urakoinnin tarpeisiin. Tuotteiden pintakäsittelyssä käytetään yleensä liuotinohenteisia maaleja. Kun Hykoteamille tarjottiin mahdollisuus testata vesiohenteista Normadur Aqua DTM polyuretaanimaalia, he olivat heti valmiita kokeiluun.

Kurikan Hykoteam Oy

Kurikan Hykoteam Oy on Kurikassa, Etelä-Pohjanmaalla toimiva työlaitteita ja koneita maatalouden, kiinteistöhuollon, viherrakentamisen ja urakoinnin tarpeisiin valmistava yritys. Hykoteam on Kurikan Hyväkone Oy:n tytäryhtiö, joka toimii Hykoteamin valmistamien tuotteiden myyjänä. Hyväkoneen tuotemerkkejä ovat mm. Camion-työlaitteet sekä Giant-pyöräkuormaimet. Camion-tuotteet saivat Avainlippu-merkin vuonna 2020.

Hyväkone ja Hykoteam toimivat omina yrityksinään vuoteen 2014 asti. Nykyään Hykoteam Oy kuuluu Hyväkone Oy:n konserniin, jonka omistavat Vesa-Matti, Ismo ja Tuomo Keskimäki. Hyväkoneella on viisi myyntipistettä, jotka sijaitsevat Kurikassa, Pirkkalassa, Mustasaaressa, Laitilassa ja Askolassa.

Kurikan Hykoteam testasi Normadur Aqua DTM polyuretaanimaalia

Valmistettavien kappaleiden pintakäsittely suoritetaan Hykoteamin moderneissa tuotantotiloissa. Vesiliukoiset epäpuhtaudet poistetaan joko mekaanisella puhdistuksella tai painepesurilla. Teräsraepuhallus poistaa muut epäpuhtaudet sekä antaa vaaditun pinnan karheuden. Puhalluksen jälkeen työkappaleet; koneiden ja laitteiden osat sekä muut metallirakenteet; maalataan. Maalattavan kappaleen maksimikoko on 13 m (pituus) x 4,3m (leveys) x 4,3 m (korkeus). Ruiskutuksen jälkeen maalatut kappaleet tarkastetaan standardien vaatimusten mukaan.

Testissä vesiohenteinen polyuretaanimaali Normadur Aqua DTM

Hyväkoneen työlaitteet ja koneet menevät kovaan rasitukseen, jolloin tuotteiden maalipinnan tulee olla sekä mekaanisesti kestävä että säältä suojaava. Tuotteet maalataankin säänkestävällä alifaattisella polyuretaanimaalilla.

Tavallisesti Hykoteam käyttää liuotinohenteista polyuretaanimaalia, mutta mahdollisuuden tultua, yritys oli halukas testaamaan vesiohenteista vastinetta. He tiesivät jo ennakkoon, että vesiohenteisten polyuretaanimaalien maalaaminen eroaa hiukan liuotinohenteisista vastaavista, mutta lopputulokseksi saadaan tyylikäs ja kestävä pinta.

Maalattavaksi kohteeksi valikoitui Camion Combi -maansiirtokärryn lavaosa. Maalausjärjestelmä oli 1 x 120 µm DFT korroosiopigmentoidulla Normadur Aqua DTM kertamaalilla, joka saavuttaa korroosioluokan C3 medium tällä kalvonpaksuudella.

Kurikan Hykoteam testasi Normadur Aqua DTM polyuretaanimaalia

Maansiirtokärryn lavaosa odottamassa maalausta.

Lava oli malliltaan helppo maalattava, kulmia tai vaikeita paikkoja ei ollut kovin paljon. Normadur Aqua DTM:n tuotto on melko suuri, joten maalaus tehtiin pienellä suuttimella (0.011″). Silti haluttu kalvonpaksuus saavutettiin nopeasti. Pieni suutinkoko varmisti samalla, että kalvonpaksuutta ei ylitetä. Vaikka Normadur Aqua DTM:n blister-free thickness on kaksinkertainen useaan muuhun vesiohenteiseen polyuretaanimaaliin verrattuna, on kalvopaksuudet ruiskutettava tarkasti.

Kurikan Hykoteam testasi Normadur Aqua DTM polyuretaanimaalia

Kurikan Hykoteam testasi Normadur Aqua DTM polyuretaanimaalia.

Pitkä käyttöaika

Kun lava tuli valmiiksi, ruiskutettiin vielä työlaitteena käytettävä kauha. Vaikka maalin sekoituksesta oli kulunut jo aikaa, Normadur Aqua DTM:n kolmen tunnin käyttöaika mahdollisti kauhan maalauksen jäljelle jääneellä maaliseoksella. Tuotteen pitkä käyttöaika helpottaa työskentelyä ja pienentää maalihukkaa.

Kurikan Hykoteam testasi Normadur Aqua DTM polyuretaanimaalia

Normadur Aqua DTM:n kolmen tunnin käyttöaika mahdollisti kauhan maalauksen jäljelle jääneellä maaliseoksella.

Maalaamossa oli maalauksen aikana noin 20 °C lämmintä sekä hyvä ilmanvaihto. Näissä olosuhteissa Normadur Aqua DTM oli käsittelykuiva noin viiden tunnin kuluttua maalauksesta kalvonpaksuuden vaihdellessa 100 – 200 µm DFT välillä. Korkeampi lämpötila ja alhaisempi ilmankosteus auttavat vesiohenteisia polyuretaanimaaleja muodostamaan tasaisemman pinnan.

Tyylikäs lopputulos

Maalatusta pinnasta tuli tasainen ja tyylikäs. Maalikalvo on todella kova, mutta samalla kuitenkin joustava, joten vesiohenteisen Normadur Aqua DTM:n pitäisi kestää hyvin maansiirtokärryn pinnassa. ”Olemme tyytyväisiä koemaalauksen tulokseen. Maalauksen aikana tuote toimi hyvin, kun maalaus suoritettiin ohjeiden mukaisesti. Kuivumisen jälkeen maalattu pinta näytti hyvältä”, sanoo Hykoteamin Juha Alanen. ”Maalipinta on erittäin kestävä ja tuotteen kiilto on sopiva laitteisiimme”, hän jatkaa.

Vaikka Hykoteam ei käytäkään vesiohenteista polyuretaanimaalia tuotteidensa pinnassa, Juha Alanen kokee, että Normadur Aqua DTM voisi soveltua myös heidän käyttöönsä. ”Kun opettelee oikean ruiskutustavan vesiohenteiselle Normadur Aqua DTM polyuretaanimaalille ja huolehtii hyvästä ilmanvaihdosta, tuotteella saadaan todella kestävää pintaa”, hän toteaa lopuksi.

Faktoja pinnan takaa:

NORMADUR AQUA DTM

KUIVA-AINEPITOISUUS: 54 til-%
VOC-ARVO: 99 g/l
SEKOITUSSUHDE: 6:1
KÄYTTÖAIKA: 3 h
VÄRISÄVYT: RAL- ja NCS S-sävyt
KIIILTO: Kiiltävä

Lue myös:

Etsitkö ympäristö- ja käyttäjäystävällisempää polyuretaanimaalia? Normadur Aqua DTM on ympäristöystävällinen kertamaali haastaviin kohteisiin
Nor-Maalin Normadur Aqua DTM pienentää ympäristökuormitusta – vihreää lisäarvoa liiketoimintaasi
Nor-Maalin testimaalari Miika Bergdahlin vinkit Normadur Aqua DTM:n maalaukseen
Etsitkö ympäristöystävällisempää teollisuusmaalia, jolta löytyy ACT-hyväksyntä? Nor-Maalin Normadur Aqua DTM ja Akvanor 100 SG täyttävät ACT-vaatimukset.

 

Nor-Maalin Colour Service – Näyttäviä sävyjä teollisuuden tarpeisiin

28/11/2024 Nor-Maali tarjoaa asiakkailleen räätälöityjä väriratkaisuja, jotka vastaavat erilaisiin maalauskohteiden tarpeisiin. Colour Service luo laajan valikoiman sävyjä, jotka ulottuvat RAL- ja NCS S -vakioväreistä tuhansiin muihin vaihtoehtoihin.

Nor-Maalin Normafine 40 HS – Luotettava valinta kylmeneviin olosuhteisiin

30/10/2024 Syksyn viilenevien säiden ja talven lähestyessä on hyvä muistuttaa mieliin, mitkä maalit soveltuvat parhaiten teollisuusmaalaukseen kylmissä olosuhteissa. Kylmässä maalaaminen tuo mukanaan haasteita ja usein myös lisää kustannuksia, mutta oikealla tuotevalinnalla voidaan saavuttaa merkittäviä säästöjä ilman, että laadusta joudutaan tinkimään. Maalin kuivumislämpötila ja maalaussysteemin kerroslukumäärä vaikuttavat suoraan prosessin kustannustehokkuuteen. Tässä yhteydessä Nor-Maalin Normafine 40 HS on erinomainen vaihtoehto – korkeakuiva-ainepitoinen polyuretaanimaali, joka kuivuu myös alhaisissa lämpötiloissa ja toimii kertamaalina.

Tehokkaampaa teollisuusmaalausta Nor-Maalin puolikiiltävillä Normathane 50 FD ja Norecryl 50 -maaleilla

27/9/2024 Esittelyssä kaksi Nor-Maalin tuotevalikoimaan kuuluvaa laadukasta ratkaisua, jotka parantavat maalausprosessisi suorituskykyä ja tarjoavat pitkäkestoista suojaa maalauskohteille: Normathane 50 FD ja Norecryl 50. Nämä puolikiiltävät maalit soveltuvat monenlaisiin käyttökohteisiin – teräsrakenteille sekä tuotemaalaukseen, sisä- ja ulkotiloihin. Kummallakin maalilla on omat erikoisominaisuutensa.

Työntekijäesittelyssä Oü Nor-Maalin Aleksandr Radtsenko

16/9/2024 Aleksandr Radtsenko työskentelee Oü Nor-Maalissa myyntipäällikkönä alueenaan Itä-Viro sekä osa Tallinnan alueesta. Osana Oü Nor-Maalin myyntitiimiä hän tarjoaa asiakkaillemme asiantuntevaa ja luotettavaa palvelua.

Nor-Maalin toimittamat korroosionestomaalit suojaavat Mein Schiff 7 loistoristeilijän teräsosia

10/7/2024 Meyer Turun rakentama loistoristeilijä Mein Schiff 7 valmistui kesäkuun alussa. Aluksen teräspinnat suojattiin Nor-Maali Oy:n toimittamilla Jotunin korkealaatuisilla korroosionestomaaleilla, joista käytössä olivat mm. Jotamastic 90, Jotacote Universal N10 sekä Hardtop AX.