Nor-Maali Oy toimitti maalit tanskalaisen Molslinjenin M/S Hammershus alukseen

30/7/2019

Molslinjen-varustamolle rakennettu 158-metrinen matkustaja-autolautta on Rauma Marine Construction:in ensimmäinen uudisrakennuslaiva ja rakennettu kokonaan Raumalla. Sen työllistämisvaikutus on ollut arviolta tuhat henkilötyövuotta. Alus, M/S Hammershus, on luovutettu tanskalaisyhtiölle ja syksyllä 2018 se aloitti liikennöinnin Tanskassa. Nor-Maali Oy valittiin maalintoimittajaksi tähän vaativaan projektiin koska asiakkaalla oli vahva luottamus Nor-Maali Oy:n toimitusvarmuuteen, tekniseen tukeen ja laadukkaisiin tuotteisiin. Nor-Maali Oy on ollut mukana raumalaisessa laivanrakennuksessa 90-luvulta asti.  RMC perustettiin kotimaisin voimin vuonna 2014 jatkamaan jo 1600 luvulla alkanutta raumalaista laivanrakennusperinnettä. RMC:n vahvimpia osaamisalueita ovat jäänmurtajat, autolautat sekä puolustusvoimien alukset. RMC on myös teräsrakentamisen erikoisosaaja josta esimerkkinä tekosaari ja kelluvat luksushuvilat Yhdistyneisiin arabiemiirikuntiin. RMC työllistää suoraan 110 henkilöä ja koko verkosto on satoja työntekijöitä Rauman telakka-alueella.

Kuva: Rauma Marine Constructions

Laivan maalaustyön hoiti Ermail Oy. Ermail Oy on tehnyt laadukasta pintakäsittelyä suomalaisessa teollisuudessa jo yli neljännesvuosisadan ajan. Heillä on referenssejä mm. laivanrakennuksesta, potkurilaitteista, rampeista ja laiturirakenteista. Yhteistyö tässä projektissa sujui erinomaisesti molemmin puolin. Ermailin toimitusjohtaja Jussi Seikkula totesi useaan otteeseen projektin aikana, että se on yksi murhe pois itseltä, kun voi luottaa siihen, että maalit tulevat suunnitellusti ajallaan ja usein aikaisemminkin. Laadukkaat materiaalit yhdessä oikein tehdyn työn kanssa takaavat loppuasiakkaalle erittäin pitkäkestoisen tuotteen joka on helppoa pitää kunnossa.

Tähän laivaan päätuotteiksi valittiin Jotaprime 500 ja Hardtop XPF.

Jotaprime 500 on tuote, joka soveltuu uudis- ja korjausrakentamiseen. Tuotteen keskeisimmät edut ovat nopea maalaussykli, hyvä pakkaskovettuminen ja helppo maalattavuus. Yksi kovettaja kaikkiin vuodenaikoihin on iso etu ja suhteellisen korkea kuiva-aine vähentää VOC päästöjä. Jotaprime 500 voidaan käyttää lähes kaikissa kohteissa uudisrakennuslaivoissa.

Hardtop XPF on erittäin laadukas polyuretaani pintamaali. Tämän tuotteen etuina on korkea kuiva-aine, hyvä kovettuminen pakkasessa aina -10 C asti. Ruiskutusominaisuudet ovat myös erinomaiset optimoidun reologian johdosta. Laivan omistajan näkökulmasta tärkeät värin- ja kiillon säilyvyydet ovat myös kunnossa. RMC:ltä todettiin tuotteita valittaessa, että maalauksia pitää pystyä suorittamaan myös talviaikaan jolloin nämä tuotteet osoittivat toimivuutensa.

Erikoistuotteista voitaneen mainita huippuluokan kemikaalinkestävä liuotinvapaa tuote Tankguard SF harmaa- ja mustavesitankkeihin. Tuote soveltuu pinnoitteeksi niin laivateollisuuteen kuin offshore ja maapuolen koviin kemikaalirasituksiin kuten kemikaalitankit, jätevedet, harmaa-ja mustavesi, prosessivedet ja porauslietteen säiliöt.

Erityisen hyvin soveltuva raakaöljytankkeihin jopa +140 °C lämpötiloissa. Tuote on maalattavissa tavanomaisella korkeapaineruiskulla erittäin helposti, mikä edesauttaa laadukkaan lopputuloksen saamista. Tuotteessa ei ole liuotinta, joten lopputulokseen ei tule kutistumaa eivätkä liuottimet jää kalvoon.

Kuva: Rauma Marine Constructions

Samaan aikaan Molslinjen projektin kanssa RMC hoiti myös Suomen Ympäristökeskusen tutkimuslaivan  Arandan modernisoinnin. Tässäkin projektissa Nor-Maali Oy oli mukana maalitoimituksissa. Nor-Maali Oy on myös toimittanut aikaisemmin huoltomaaleja Arandaan.

Nor-Maalin Normafine 40 HS – Luotettava valinta kylmeneviin olosuhteisiin

30/10/2024 Syksyn viilenevien säiden ja talven lähestyessä on hyvä muistuttaa mieliin, mitkä maalit soveltuvat parhaiten teollisuusmaalaukseen kylmissä olosuhteissa. Kylmässä maalaaminen tuo mukanaan haasteita ja usein myös lisää kustannuksia, mutta oikealla tuotevalinnalla voidaan saavuttaa merkittäviä säästöjä ilman, että laadusta joudutaan tinkimään. Maalin kuivumislämpötila ja maalaussysteemin kerroslukumäärä vaikuttavat suoraan prosessin kustannustehokkuuteen. Tässä yhteydessä Nor-Maalin Normafine 40 HS on erinomainen vaihtoehto – korkeakuiva-ainepitoinen polyuretaanimaali, joka kuivuu myös alhaisissa lämpötiloissa ja toimii kertamaalina.

Tehokkaampaa teollisuusmaalausta Nor-Maalin puolikiiltävillä Normathane 50 FD ja Norecryl 50 -maaleilla

27/9/2024 Esittelyssä kaksi Nor-Maalin tuotevalikoimaan kuuluvaa laadukasta ratkaisua, jotka parantavat maalausprosessisi suorituskykyä ja tarjoavat pitkäkestoista suojaa maalauskohteille: Normathane 50 FD ja Norecryl 50. Nämä puolikiiltävät maalit soveltuvat monenlaisiin käyttökohteisiin – teräsrakenteille sekä tuotemaalaukseen, sisä- ja ulkotiloihin. Kummallakin maalilla on omat erikoisominaisuutensa.

Työntekijäesittelyssä Oü Nor-Maalin Aleksandr Radtsenko

16/9/2024 Aleksandr Radtsenko työskentelee Oü Nor-Maalissa myyntipäällikkönä alueenaan Itä-Viro sekä osa Tallinnan alueesta. Osana Oü Nor-Maalin myyntitiimiä hän tarjoaa asiakkaillemme asiantuntevaa ja luotettavaa palvelua.

Nor-Maalin toimittamat korroosionestomaalit suojaavat Mein Schiff 7 loistoristeilijän teräsosia

10/7/2024 Meyer Turun rakentama loistoristeilijä Mein Schiff 7 valmistui kesäkuun alussa. Aluksen teräspinnat suojattiin Nor-Maali Oy:n toimittamilla Jotunin korkealaatuisilla korroosionestomaaleilla, joista käytössä olivat mm. Jotamastic 90, Jotacote Universal N10 sekä Hardtop AX.

Nor-Maali on mukana Keskuskauppakamarin Ilmasto-ohjelmassa – hiilijalanjälki laskettu

10/7/2024 Nor-Maali on mukana Keskuskauppakamarin Ilmasto-ohjelmassa, joka käynnistyi tammikuussa 2024. Nor-Maali on yksi 218 yrityksestä, jotka valittiin mukaan ohjelmaan. Nor-Maalin hiilijalanjälki scope 1&2 osalta on laskettu.